Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nog geen snelle normalisering van de containermarkt verwacht

De containermarkt heeft de afgelopen maanden een wending genomen, maar de hoge tarieven en de winsten van de vervoerders zullen niet van de ene op de andere dag afnemen. In veel havens is nog steeds sprake van congestie. In zijn meest recente Container Forecast wijst Drewry erop dat het einde van de hausse op de containermarkt nabij kan zijn, aangezien de verschepingen langs de meeste handelsroutes dalen en de hoge inflatie een herstel van het volume verhindert.

De afnemende vraag heeft de containervrachttarieven de afgelopen vier maanden week na week omlaag gedreven. Uit de World Container Index van Drewry blijkt dat de tarieven net deze week met 3% zijn gedaald - 16% lager dan een jaar geleden en aanzienlijk lager dan de piek van september 2021.

Ondanks deze daling zeggen zeevervoerders volgens Drewry nog steeds de touwtjes in handen te hebben, aangezien er geen tekenen zijn dat de knelpunten in havens snel zullen verdwijnen. Uit AIS-gegevens over het volgen van schepen is gebleken dat het aantal containerschepen dat buiten de grote havens wacht, inderdaad toeneemt.

"Zonder veranderingen in onze verwachte tijdlijn voor het herstel van de toeleveringsketen zal de markt capaciteit ontzegd blijven krijgen waartoe ze anders wel toegang zou hebben gehad", aldus Drewry.

Bron: porttechnology.org

Publicatiedatum: