De containermarkt heeft de afgelopen maanden een wending genomen, maar de hoge tarieven en de winsten van de vervoerders zullen niet van de ene op de andere dag afnemen. In veel havens is nog steeds sprake van congestie. In zijn meest recente Container Forecast wijst Drewry erop dat het einde van de hausse op de containermarkt nabij kan zijn, aangezien de verschepingen langs de meeste handelsroutes dalen en de hoge inflatie een herstel van het volume verhindert.
De afnemende vraag heeft de containervrachttarieven de afgelopen vier maanden week na week omlaag gedreven. Uit de World Container Index van Drewry blijkt dat de tarieven net deze week met 3% zijn gedaald - 16% lager dan een jaar geleden en aanzienlijk lager dan de piek van september 2021.
Ondanks deze daling zeggen zeevervoerders volgens Drewry nog steeds de touwtjes in handen te hebben, aangezien er geen tekenen zijn dat de knelpunten in havens snel zullen verdwijnen. Uit AIS-gegevens over het volgen van schepen is gebleken dat het aantal containerschepen dat buiten de grote havens wacht, inderdaad toeneemt.
"Zonder veranderingen in onze verwachte tijdlijn voor het herstel van de toeleveringsketen zal de markt capaciteit ontzegd blijven krijgen waartoe ze anders wel toegang zou hebben gehad", aldus Drewry.
Bron: porttechnology.org