"Biostimulanten krijgen de laatste tijd veel meer aandacht", zegt Jorge Aguilar, Marketing Director van Tradecorp International. "Sinds de oorlog in Oekraïne zijn plantversterkers op de radar, omdat kunstmest duurder wordt. Anderzijds moet het gezegd dat de vraag naar biostimulanten eigenlijk al jaar na jaar stijgt. Bij Tradecorp vinden we het belangrijk plantversterkers te ontwikkelen die gericht zijn op duurzame teelt. Ons product Biimore wil dat gat in de markt opvullen. Het verhoogt de kwaliteit van de oogst en zorgt voor een grotere maatvoering. En met Biimore kun je nog steeds aan de kwaliteitseisen voor export voldoen."
Een van de eigenschappen die de biostimulant van Tradecorp duurzamer maken, is volgens Aguilar dat je er minder van hoeft te gebruiken om de gewenste resultaten te bereiken. "Biimore is een product dat hernieuwbaar is en zelfs kan leiden tot een toename van het gewicht van het fruit en de zaden. Het eindproduct is ontwikkeld door de synergie van meer dan 200 bioverbindingen, gesynthetiseerd door een unieke fermentatietechnologie afgeleid van A-melasse van suikerriet. Het resulteert in een hoge efficiëntie terwijl slechts een kleine dosering wordt gebruikt. Afhankelijk van het gewas wordt er slechts 25 tot 200 ml per hectare en toepassing gebruikt, waar van andere producten soms 2,5 liter per hectare of meer nodig is. Biimore is dus heel anders dan wat je momenteel op de markt kunt vinden. Onze strategie is erop gericht de telers te helpen, zij staan op het voorplan in ons project. En als je minder van een product moet gebruiken, leidt dat meestal tot een kostenbesparing."
Tot nu toe heeft Tradecorp zijn product wereldwijd getest op een breed scala aan groenten en fruit. "We zullen Biimore op elke fruitsoort kunnen toepassen. We hebben al goede resultaten gezien op citrus, appelen, peren, druiven en aardbeien. De maten vallen 25% groter uit en de kwaliteit gaat erop vooruit", vertelt Aguilar. "Tot nu toe heeft de toepassing van Biimore uitsluitend positieve resultaten opgeleverd als het gaat om maat en gewicht per vrucht. Bij groenten hebben we al mooie waarden gezien voor onder meer tomaten, aardappelen, paprika's en komkommers, maar ook voor sojabonen en granen."
Aguilar stelt dat het bedrijf alle spelers nodig heeft om het voortouw te kunnen nemen in een duurzamere toekomst. "We zijn momenteel door aan het breken op de markt. Het is ons doel om de waarde van de voedselbron te waarborgen en tegelijkertijd telers te helpen de kwaliteit te verhogen. We willen voorop lopen in de transformatie naar duurzame teelt, zodat we de consument van voedsel kunnen blijven voorzien en tegelijkertijd onze impact op het milieu kunnen verkleinen. Voor dit proces is het menselijk kapitaal heel belangrijk. Met dat in gedachten hebben we een campagne gelanceerd. We zijn van mening dat we als Tradecorp een actieve rol hebben te spelen bij het oplossen van de uitdagingen waarmee we als branche en als wereldbevolking worden geconfronteerd. De sector, telers, importeurs, exporteurs, verdelers en alle belanghebbenden in de tuinbouwsector moeten samenwerken om deze transitie naar duurzame teelt te realiseren en zorg te dragen voor de planeet waarop we leven."
Ook aan aftersales service hecht Tradecorp veel waarde. "We luisteren aandachtig naar onze klanten en werken nauw met hen samen. We willen telers tonen hoe ze op de juiste manier biostimulanten in het algemeen en ons product in het bijzonder kunnen gebruiken, hoe ze meer kunnen produceren en toch de impact op het milieu verminderen. We zijn er al in geslaagd om telers in meer dan 60 landen te helpen om aan de marktbehoeften te voldoen en tegelijkertijd hun milieu-impact te beheersen", besluit Aguilar.
Voor meer informatie:
Tradecorp International
tradecorp.spa@ogilvy.com
www.tradecorp.com.es