Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sjraar Hulsman, Frankort&Koning:

"Met Hollandse aardbeien kunnen we goed wedijveren op de Duitse markt"

Tholen - Na ruim vijftien jaar bij The Greenery te hebben gewerkt, startte Sjraar Hulsman een half jaar geleden als Business Development manager bij Frankort&Koning in zijn 'hometown' Limburg. Naast de integratie van Haluco en Nedalpac in Frankort en de overgang op een nieuw automatiseringssysteem onderzoekt hij welke producten nog meer bij de Frankort-klanten zouden passen. "Zo liggen er op zachtfruitgebied legio mogelijkheden."

Korte lijnen
Gepokt en gemazeld in de zachtfruitwereld, is dat natuurlijk een kolfje naar zijn hand. "Als je alleen al op de Duitse markt kijkt, dan heeft Frankort&Koning een enorme hoeveelheid kennis, een groot netwerk, maar ook fijnmazige logistieke lijnen opgebouwd. Frankort en Koning deed al een aardig volume zachtfruit en aardbeien, maar dit jaar hebben we een aantal lijnen in samenspraak met onze klanten op een grotere schaal en strakker opgezet, waarbij we zoveel mogelijk rechtstreeks werken met onze telers en dit verloopt erg voorspoedig. Hetzelfde zien we overigens op bijvoorbeeld de Franse markt bij de Haluco-klanten." 

"Het is natuurlijk een lastig voorjaar geweest, ook gezien de energiecrisis. Maar we hebben de situatie aan de Duitse retailklanten voorgelegd en ook in moeilijke tijden heeft men zich goed aan gemaakte afspraken gehouden. Ondanks de hogere kostprijs is er toch steeds meer een beweging om er altijd gezamenlijk uit te komen. Je hebt elkaar nodig in goede en slechte tijden. Dat geldt overigens niet alleen voor de retail, maar ook voor de daghandelsklanten", constateert Sjraar.

"Duitsland was dit voorjaar zelf vroeg aan de markt met aardbeien door het goede weer, maar je ziet dat de Duitse klanten toch graag Nederlandse aardbeien kopen", omdat die kwalitatief vaak een slagje beter kunnen zijn. Onze telers doen daarvoor ook hun best. In Duitsland worden nog relatief veel vollegrondsaardbeien geteeld en dat zijn daar soms wat ruwere aardbeien. Verder zien we dat bij warme periodes de temperaturen met name bij onze telers in het westen van het land in deze tijd niet zo extreem zijn als landinwaarts in Duitsland, hetgeen de houdbaarheid ten goede komt. Daardoor kunnen we goed wedijveren met ons Nederlandse product en zien veel klanten het als een welkome aanvulling of zelfs de basis voor het assortiment.

"We hebben momenteel een goede kwaliteit aardbeien tot onze beschikking en ook productietechnisch verloopt het seizoen goed. We zitten nu in de latere plantingen en de doordragers van de stellingteelt en de gekoelde teelten van de vollegrond onder bedekking. Daarnaast komen langzaamaan ook de tussenplantingen uit de kas op de markt. Prijzen liggen momenteel tussen de 2,20 en 3 euro per pond, wat niet verkeerd is voor de tijd van het jaar", vertelt Sjraar.

Veel nieuwe rassen
"In de aardbeien zien we dat er de laatste jaren veel nieuwe rassen hun intrede hebben gedaan. Dat maakt het soms best wel passen en meten om het juiste ras bij de juiste klant te krijgen. Zo scoort in deze periode van het jaar Sonsation op verschillende plekken erg goed en is dit jaar als doordrager het ras Karima op grotere schaal erbij gekomen, eveneens een hele mooie aardbei die goed bij de klanten is ontvangen vanwege de stevigheid van de vrucht. Ook Limalexia wordt erg gewaardeerd, omdat deze teelt technisch goed tegen de hitte kan. Met de teelt van bijvoorbeeld Elsanta kun je er in warme omstandigheden toch eerder tegenaan lopen dat je heel veel kleine aardbeien hebt, wat niet voordelig is in deze tijden dat het een uitdaging is om aan voldoende plukkers te komen. Limalexia heeft dat probleem niet."

"Verder proberen we jaarrond het volledige zachtfruitassortiment te voeren om de klanten ten allen tijde van fruit te voorzien. De frambozen zijn vooralsnog vrij constant geweest qua prijsvorming, niet goed en niet slecht", vervolgt Sjraar. "De bramenmarkt is redelijk goed verlopen. Af en toe zijn er teveel bramen op de markt en dan blijft het een lastig artikel om volumes in de markt te pushen. Prijzen liggen nu op een niveau tussen de € 1,40-1,50 euro per 125 gram."

"In de blauwe bessen is het Spanje-seizoen inmiddels achter de rug. Dat was prijstechnisch niet echt om over naar huis te schrijven. Inmiddels is Servië volle bak gestart met forse volumes. Prijzen liggen op een niveau tussen de 75-85 cent voor de 125 gram. Ook de Hollandse telers zijn deze week begonnen met plukken en de verwachtingen zijn hooggespannen. Dit product zal met name zijn weg gaan vinden op de Hollandse markt. De kwaliteit van de blauwe bessen is door de bank genomen goed geweest, alleen Spanje heeft wat kwaliteitsproblemen gehad door slecht weer in de oogstperiode."

"Een ontwikkeling is wel dat de consument door de torenhoge inflatie duurdere producten laten liggen in het schap. Wanneer de prijzen extreem hoog zijn, zie je dat de rem op de verkoop gaat en kiezen mensen bijvoorbeeld eerder voor een tros bananen dan een schaaltje frambozen. Het is daarom te hopen dat we met goed verkoopbare prijzen kunnen werken, die ook voor de teler rendabel zijn. Het hoeven dus echt geen bodemprijzen te zijn, alleen wordt het bij de hoge premiumprijzen wel een uitdaging om de beschikbare volumes kwijt te raken. Bij elke prijs past een volume dat verkocht kan worden. Ook hier is een goede communicatie en kennis van teelt, klant en markt belangrijk", besluit Sjraar.

Voor meer informatie:
Sjraar Hulsman
Frankort & Koning
Tel: + 31 (0)77 3897 328
s.hulsman@frankort.nl
www.frankort.nl