Volgens statistieken van de Ecuadoraanse Vereniging voor Afzet en Export van Bananen (Acorbanec) exporteerde het Zuid-Amerikaanse land van januari tot en met mei 158,15 miljoen kartons bananen, wat 6,36% of 10,74 miljoen kartons minder is dan in dezelfde periode van 2021.
26,96% van de export ging naar de EU-27 (-12,11%), 21,40% naar Rusland (-2,09%, terwijl het nog met 13,98% was toegenomen tot en met februari), 17,21% naar het Midden-Oosten (+35,10%), 8,74% naar de Verenigde Staten (-25,35%), 6,69% naar de Zuidkegel (+3,96%), 5,81% naar Oost-Azië (+6,04%), 4,94% naar Afrika (-34,79%), 3,24% naar Oost-Europa (-41,92%), 2,66% naar Centraal-Azië (+37,86%), 1,07% naar het Verenigd Koninkrijk (-19,12%), 0,77% naar Oceanië (-10,54%), 0,46% naar EVA (-0,61%), 0,02% naar Canada (-51,74%) en 0,04% naar de overige markten.
Volgens de organisatie is de daling te wijten aan verschillende factoren van productieve, economische en logistieke aard.
Wat de teelt betreft, meldt Acorbanec een lagere oogst als gevolg van het feit dat de telers de percelen minder hebben bemest vanwege de hoge prijs van kunstmest. Kunstmest is duurder geworden door de prijsstijging van brandstoffen en zeevracht, maar ook door de tijdelijke sluiting van 's werelds grootste stikstofcomplex in de VS, eigendom van CF Industries Holding, vanwege het stormseizoen. De oogst is ook lager door klimatologische factoren en door het verbod op actieve ingrediënten zoals chloorpyrifos voor bananen bestemd voor de EU.
"De oogst voor de komende 12 weken vertoont een duidelijk dalende trend. Vooral tussen week 30 en 37 zal er flink minder worden geoogst", laat de vereniging weten. "De opbrengst blijft over het algemeen dalen. In een eerder verslag dat op maandag 2 mei 2022 werd gepubliceerd, werd een daling van 18,75% gemeld en in week 21 werden er 32,50% minder bananen geoogst."
"Op logistiek gebied was het gebrek aan containers en ruimte op de schepen vooral duidelijk in de maanden januari, februari en maart als gevolg van congestie in belangrijke havens, met name in China, en de verandering van routes door de rederijen om in de eerste plaats lijnen te bedienen die hen in staat stellen volle containers te vervoeren. Daarnaast was er een grotere vraag naar reefercontainers in China als gevolg van de toename van de import van varkens- en rundvlees. Bovendien exporteert China weer veel meer. Al het bovenstaande heeft niet alleen geleid tot een tekort aan containers in Ecuador, maar ook tot een toename van de tarieven, wat een grote impact heeft op de exportmogelijkheden van fruit dat op de spotmarkt wordt afgezet."
Ook de oorlog in Oekraïne drukt onmiskenbaar een stempel op de Ecuadoraanse bananenexport. "Russische importeurs hebben vanwege de economische crisis in het land exporteurs in Ecuador gevraagd de prijzen van de kartons te verlagen. Daarnaast hebben ze de wekelijkse aankopen verminderd en sommigen hebben zelfs contracten opgezegd om op de spotmarkt hun bananen aan te kopen."
"De oorlog tussen Rusland en Oekraïne – beide landen zijn samen goed voor 25% van de Ecuadoraanse bananenexport – dat op 24 februari begon, heeft de crisis waarin de sector al was ondergedompeld nog verdiept", zeggen ze bij Acorbanec. "Tussen januari en februari 2022 werden er gemiddeld 8,1 miljoen kartons per maand naar Rusland geëxporteerd, fruit dat grotendeels onder contract lag. Oekraïne koopt vooral op de spotmarkt. In januari importeerde het 929.000 kartons en in februari 637.000 kartons. Vanwege de sancties die aan Rusland zijn opgelegd en die de exportlogistiek beïnvloeden door het gebrek aan scheepsruimte – en de weinig beschikbare containers voor de spotmarkt verdrievoudigden ook nog eens in prijs tot wel $ 15.000 per container – werden grote hoeveelheden kartons niet verladen. In de maand mei werden slechts 2,49 miljoen kartons naar die bestemmingen geëxporteerd. De daling is volledig te wijten aan factoren waar de teelt- en exportsector van Ecuador geen invloed op heeft en waarvan de negatieve effecten over de hele wereld voelbaar zijn met hogere kosten voor brandstof, energie en voedsel."
"Ten slotte zet de stijging van de exportkosten zich ook door in 2022, vooral in karton, plastic en beveiligingskosten. Die hebben een negatieve invloed op het concurrentievermogen."
"Samenvattend kunnen we aangeven dat een groot deel van het huidige probleem van de lage prijzen in Ecuador te wijten is aan het verlies aan concurrentievermogen, de oorlog tussen Rusland en Oekraïne (dat voor een overaanbod zorgt in de rest van de markten), de extreem hoge vrachtprijzen en de houding van de supermarkten, die ondanks de kostenstijgingen niet bereid zijn meer te betalen aan de exporteurs om de consument lage prijzen te kunnen blijven aanbieden."