Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Eco-oplossingen voor een circulaire economie

Recente marktonderzoeken laten zien dat er voor de consument bij het boodschappen doen naast productkwaliteit (die een constante aan de top blijft) een nieuwe factor een grote rol speelt: de milieu-impact van het product en de verpakking.

Meer dan 90% van de consumenten heeft oog voor het ecosysteem en voor de bescherming ervan. Er is iets veranderd, maar om een revolutie tot stand te brengen, is zichtbaarheid vereist. Om aan de nieuwe eisen van ecologische verpakkingen te voldoen, is het noodzakelijk om consumptiemodellen voor te stellen die beantwoorden aan de reële behoeften van de consument en die een bewuster gebruik mogelijk maken.

En dat is tenslotte precies de veranderingsbereidheid die wij fabrikanten al jaren wensen (en waar we al jaren aan werken). Maar hoe moet het nu verder? Allereerst zal het nodig zijn dat steeds meer bedrijven investeren in nieuwe technologieën en duurzame materialen. Daarna moet oververpakking worden vermeden en moet het assortiment biologisch afbreekbare en composteerbare materialen natuurlijk worden uitgebreid.

Toch is er maar één echt antwoord op het probleem: monomateriaal verpakkingen van plastic.

Terwijl de bereidheid van de consument voor gescheiden inzameling is toegenomen, zijn er op de markt nog te veel kunststoffen in combinatie met andere materialen of met andere soorten niet-recyclebaar plastic die ongelukkigerwijze vaak worden geprezen als de toekomst van de sector. Gekoppelde kunststoffen mogen tijdens gebruik misschien beter presteren, maar aan het einde van hun levenscyclus zijn ze op geen enkele manier opnieuw te gebruiken. Circulaire economie is gebaseerd op het verlengen van de levensduur van de verpakking, om nog maar te zwijgen van het feit dat verpakkingen van verschillende materialen, zelfs als ze gedeeltelijk recyclebaar zijn, bedrieglijk zijn en in ieder geval niet praktisch voor de consument.

Monomateriaal verpakkingen van plastic (wikkelfolie, huishoudfolie en verschillende soorten verpakkingen) kunnen daarentegen gemakkelijk bij het afval en zijn een groene oplossing omdat ze een nieuw leven kunnen krijgen als een nieuwe verpakking met even goede prestaties.

Er moet ook rekening mee worden gehouden dat papier momenteel weliswaar recyclebaar is, maar niet herbruikbaar voor voedselgebruik. Monomateriaal plastic kan (bijna eindeloos) worden gerecycled, waarbij de eigenschappen intact blijven. Daarom heeft plastic, mits correct gerecycled, een lagere milieu-impact in vergelijking met elk ander materiaal dat gewoonlijk wordt gebruikt voor groente- en fruitverpakkingen en daarnaast heeft het ook nog economische voordelen.

REV ontwerpt oplossingen voor alle soorten specifieke behoeften. Wij bouwen al jaren verpakkingsmachines voor volledig recyclebare monomateriaal oplossingen.

Zo verpakt Lion, een horizontale verpakkingsmachine, sinds 2010 punnets waarvan de netjes niet met een metalen clip worden gedicht, maar met thermosealing. De verpakkingsinnovatie van NGP bestaat uit de perfecte synthese van economie en ecologie (minder plastic betekent lagere kosten bij productie en afvalverwerking en ook een lagere impact op het milieu), zonder de esthetiek of functionaliteit van de punnets uit het oog te verliezen (integendeel, er is meer ruimte voor informatie op het etiket in vergelijking met traditionele verpakkingen). NGP-punnets hebben 20% minder materiaal in vergelijking met verpakkingen met metalen clips en 50% minder materiaal in vergelijking met vergelijkbare punnets van onze concurrenten en zorgen zo voor een besparing van respectievelijk 6% en 40%. Andere voorbeelden zijn de Tiger, een verticale machine die losse producten in lijn in een netje verpakt zonder metalen clip, en Puma, een verticale netmachine die, naast het realiseren van 100% recyclebare verpakkingen (in zak of in lijn) zonder metalen clip, net zoals Tiger, tot 50% minder plastic verbruikt vergeleken met de machines van onze concurrenten. Doordat alle machines gebruik-maken van de door REV ontworpen thermosealing-technologie, is het bovendien mogelijk om gecertificeerde composteerbare materialen (OK compost) te gebruiken in plaats van recyclebare kunststoffen.
 


Samenvattend zijn we bij REV van mening dat we allemaal toe zijn aan een nieuwe benadering van het duurzaamheidsvraagstuk. Natuurlijk houden nieuwe ideeën risico's in, maar zelfs economisch kan de overgang naar monomateriaal alleen maar gunstig zijn, ook voor verpakkers, die de macht hebben om het mechanisme te activeren. Dit is de oproep van REV aan de retail en een uitnodiging om de krachten te bundelen in deze race tegen tijd. Houd in gedachten dat "vooruitgang onmogelijk is zonder verandering" (George Bernard Shaw) en dat er vooral geen planeet B is! Wie durft de eerste stap te zetten?

Voor meer informatie:
REV Packaging Solutions srl
Via F. Parri, 745 - 47522 Cesena (FC) Italië
+39 0547 384435
info@revsrl.com
www.revsrl.com 

Dealer Benelux:
Sarco Packaging B.V. 
Rondgang 21
5311 PB Gameren, Nederland    
+31 (0)418 56 25 53
info@sarcopackaging.com
www.sarcopackaging.com

Publicatiedatum: