De prijs van nieuwbouwcontainerschepen blijft stijgen, maar toch blijven lijnvaartmaatschappijen en rederijen meer bestellingen plaatsen (vooral bij Aziatische werven). Dit zal leiden tot een steeds grotere vloedgolf van nieuwe schepen in 2023-25. Volgens Alphaliner bedraagt de capaciteit in bestelling nu 27,9% van de capaciteit op het water. De verhouding was slechts 8,2% op het dieptepunt van de cyclus in oktober 2020.
De totale in bestelling zijnde capaciteit bedraagt nu meer dan 7 mln twintig-feet equivalent eenheden. De komende twee jaar zullen belangrijke capaciteitsinjecties te zien geven: 2,4 mln TEU in 2023 en 2,7 mln TEU, respectievelijk 9,8% en 10,9% van de tonnage op het water. Naarmate het aantal orders toeneemt, neemt ook de tonnage voor levering in 2025 toe. Het is nu tot 1,1 mln TEU. Dat is bijna het viervoudige van wat begin dit jaar voor levering in 2025 was gepland.
Stifel shipping analist Ben Nolan: "Vorige week werden nog eens 13 containerschepen besteld, wat het totaal voor dit jaar op 239 brengt. Dit is al het vijfde grootste jaar op rij voor bestellingen van containerschepen en we zijn pas halverwege het jaar."
Alan Murphy, CEO van Sea-Intelligence: "Het feit dat het twee of waarschijnlijk drie jaar duurt om het aanbod op te bouwen is iets dat altijd een probleem is geweest in deze sector. Als gevolg daarvan hebben we altijd pieken en dalen gehad. Het is niet ongewoon dat vervoerders de markt voorbij schieten. Dat hoort bij het model. Je schiet een beetje door en na verloop van tijd komt het in evenwicht. En het voelt inderdaad alsof we te ver zijn doorgeschoten."
Bron: freightwaves.com