De voorzitter van de Nationale Unie van Zwaar Vrachtvervoer (UNT), Javier Marchese, heeft een nationale staking voor onbepaalde tijd aangekondigd vanaf gisteren, maandag 27 juni. "Er komt deze week geen voedsel toe in Lima", zei Marchese.
Volgens de vakbondsleider vindt de staking van vrachtwagenchauffeurs op nationaal niveau plaats. Naar schatting zullen er 400.000 chauffeurs in verschillende regio's van het land hun vrachtwagen geparkeerd laten staan.
Wat zijn de eisen van de vervoerders?
Onder de eisen van de vakbond vermeldt Javier Marchese het herstel van het vrachtvervoer als openbare dienst, de verlaging van de dieselprijs, een oplossing voor de oneerlijke concurrentie vanwege de Boliviaanse en Ecuadoraanse collega's en de regulering van tolgelden.
Een andere zorg van de sector die in de media wordt gemeld, is dat het ministerie van Transport en Communicatie heeft aangegeven dat het de vrijstelling van de selectieve belasting op brandstofverbruik pas in december zal verlengen.
Als de staking wordt nageleefd, zullen groenten en fruit, die uit het binnenland komen, de groothandelsmarkten van Lima niet kunnen bereiken, zoals onder meer knoflook, spinazie, wortel, citroen, ui, aardappel, tomaat, bloemkool, sla, erwten, passiefruit, papaja, ananas, aardbei of mandarijn.
Hoe zal de staking verlopen?
Marchese meldde dat de vakbondsleden werd gevraagd om vanaf zondag niet meer uit te rijden. Wie op dat moment op route is, wordt gevraagd de vrachtwagen aan de kant te zetten. "We willen geen geweld en niets dat conflicten veroorzaakt", zei hij donderdag op radio RPP.
Ook Marlon Milla, voorzitter van de Vereniging van Wegvervoerders, stelde dat de staking alleen zal bestaan uit het "uitschakelen van de motor".
"De chauffeurs die onderweg zijn, zullen hun vrachtwagens aan de kant van de weg parkeren en niet in beweging komen totdat de eisen zijn ingewilligd", zei hij.
Bron: elcomercio.pe