Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Kazuti-tomaat:

"Dit unieke ras is een ruwe diamant"

De periode van veredeling tot het op de markt brengen van een nieuw tomatenras kan wel tien jaar duren. Een paar jaar geleden kwam Nature Fresh Farms echter in contact met een nieuwe veredelingspartner in Nederland en deze week ligt het ras in het schap in Canada. "Twee keer per jaar reizen we naar Nederland, op zoek naar rassen met een andere, unieke smaak", zegt Matt Quiring, SVP Sales & Marketing bij Nature Fresh Farms. "Tijdens deze bezoeken proeven we in een week bijna 1.000 verschillende tomaten. Toen we Kazuti proefden, was dat een heel andere ervaring dan bij alle andere tomatenrassen die we hadden geprobeerd", aldus Quiring. "Het is een ruwe diamant." 

Gelijkgestemde partner
Vanaf dat moment begon het bedrijf samen te werken met HW Seeds, een klein, opkomend veredelingsbedrijf dat nog maar een paar jaar bestaat. "In hen hebben we een gelijkgestemde partner gevonden, en door nauw samen te werken is het partnerschap vooruitgegaan. We hebben Kazuti uitgeprobeerd in onze kassen in Ontario en het bood ons het complete pakket: van planttype en habitat tot opbrengst, ziekteresistentiepakket en smaak", vertelt Quiring. "Met zo'n 300 rassen die jaarlijks worden getest, heb je geluk als er een of twee een succes worden. Dat is precies wat we in Kazuti hebben gevonden." Het bedrijf ontwikkelde een merkvoorstel en drie jaar na de eerste ontmoeting met HW Seeds is het ras klaar om gelanceerd te worden.

Het Kazuti-ras van HW Seeds onder de naam Hiiros van Nature Fresh Farms

Umamismaak
Nature Fresh Farms brengt het Kazuti-ras op de markt onder de naam Hiiros, wat "scharlakenrood" betekent in het Japans. Het ras is in eerste instantie veredeld voor de Japanse markt, een markt die de voorkeur geeft aan een hoog umamigehalte. "De hartige smaak is precies wat dit ras onderscheidt van andere. Het maakt de smaak dieper en meer gedefinieerd", zegt Quiring. Hiiros heeft een zeer dieprode kleur, met uitgesproken groene delen. De tomaat zal naar verwachting een grote aantrekkingskracht uitoefenen op de consument. Daarnaast heeft het een lekkere bite die de umamismaak volledig tot leven brengt. "Omdat umami een van de belangrijkste voedingstrends van 2022 is, zijn we erg enthousiast over de lancering van deze snacktomaat." Hiiros zal verkrijgbaar zijn bij geselecteerde regionale en nationale retailers in Noord-Amerika.

In Noord-Amerika heeft Nature Fresh Farms een voorkeurspartnerschap met HW Seeds om dit ras te telen en op de markt te brengen. "Voorlopig zal Hiiros alleen in onze kassen in Ontario worden geteeld", vertelt Quiring, die eraan toevoegt dat het bedrijf de teelt in de nabije toekomst wel wil uitbreiden naar zijn kassen in Ohio. "Voor de Canadese en Amerikaanse consumenten richten we ons op trostomaten met een uitstekende smaak die in Canada en de VS worden geteeld. De kassen staan relatief dicht bij onze belangrijkste markten. Zo kunnen we de kwaliteit garanderen die de consument verwacht van onze exclusieve Black Label-lijn."

Hiiros in een Black Label-verpakking

Veredeling voor het hogere segment
HW Seeds veredelt tomaten voor het hogere segment en ontwikkelt rassen voor nichemarkten, wat betekent dat het bedrijf zich voornamelijk toelegt op cherrytrostomaten, trostomaten en cocktailtomaten. "Kazuti is veredeld voor een Japanse klant, wat de unieke smaakervaring verklaart. De Japanse consument proeft het liefst eerst een zure smaak, gevolgd door een zoete smaak die daarna moet domineren", zegt Roel Huisman van HW Seeds. Het is een unieke smaakervaring die nog niet eerder in Noord-Amerika is geïntroduceerd.

"Met onze Japanse klant hebben we een overeenkomst waardoor we dit ras ook in andere delen van de wereld kunnen verkopen", zegt hij. "We zoeken over de hele wereld naar de juiste partners en na wat onderzoek te hebben gedaan, dacht ik dat Nature Fresh Farms precies die partner voor ons zou kunnen zijn", vertelt Huisman. Hij nam via LinkedIn contact op met de directeur Business Development van het bedrijf, Ray Wowryk, wat resulteerde in een bezoek van Matt Quiring en Niels Peter Klapwijk aan de faciliteiten van HW Seeds in Winschoten. "En zo begon de samenwerking."

HW Seeds is met opzet gevestigd in een afgelegen gebied in het noordoosten van Nederland, ver weg van de tomatenteeltgebieden, om te voorkomen dat virussen hun kassen binnendringen en hun veredelingsprogramma's in de war sturen.

HW Seeds ondersteunt zijn klanten in het volledige proces, van het testen tot het op de markt brengen van een ras. "De smaak van een tomaat hangt uiteindelijk wel af van de kunde van de teler om het potentieel waar te maken. De smaak van Hiiros is een groot compliment voor Nature Fresh Farms, omdat het laat zien dat ze weten hoe dit ras moet worden geteeld", aldus Huisman. Hij is erg trots op de recente overwinning van Nature Fresh Farms met de Black Label Hiiros op de jaarlijkse Leamington Greenhouse Competition. "Ze namen zowel de prijs voor Best Overall Tomato als Best Specialty Tomato mee naar huis, wat ook voor ons een grote eer is."

Voor meer informatie:
Matt Quiring
Nature Fresh Farms
matt@naturefreshfarms.ca
www.naturefreshfarms.ca

Roel Huisman
HW Seeds
Tel: +31 (0)655 734 732
Roel.huisman@hwseeds.nl
www.hwseeds.nl

Publicatiedatum: