Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Freshclusive maakt razendsnelle start succesvol door telers en klanten wereldwijd te verbinden

"Wij zijn de spin in het web en ontzorgen onze klanten op verre bestemmingen van begin tot eind"

Tholen - Nog geen drie maanden terug gingen de broers Paul en Henri Schockman en Robbert en Ruud Krul van start met Freshclusive, gericht op de overzeese AGF-export. Inmiddels worden er al heel wat klanten op de verre bestemmingen van groenten en fruit uit alle windstreken voorzien. "Dankzij support van onze klanten, leveranciers, logistieke partners en ook met name onze partner Scherpenhuizen hebben we een vliegensvlugge start kunnen maken. De gunfactor is heel erg hoog en daar zijn wij erg dankbaar voor", benadrukt Ruud.


Henri, Robbert, Paul en Ruud

"Vandaag de dag bestaat Freshclusive al uit een mooie club mensen en diverse afdelingen. Het is een heel koppeltje, maar dat hebben we ook wel nodig. Zeker richting het Midden-Oosten, maar ook richting andere bestemmingen verzorgen we veel mixzendingen. We bedienen de klanten van A tot Z, variërend van vijf colli tot grote volumes. Daar zijn veel handjes bij nodig in de loods en natuurlijk op kantoor waar we de administratie, wereldwijde sourcing en natuurlijk de interne processen van A tot Z verzorgen en regelen", vertelt Ruud. "We hebben in korte tijd een mooie basis gelegd. We hebben onze taken slim verdeeld op basis van ervaring, talent en kennis. Met zijn vieren hebben we een mooi team om ons heen verzameld van mensen die in onze strategie geloven en er net zo voor gaan als wij.’’

"De helft van onze export is gericht op het Midden-Oosten, zo'n 40% naar Azië en de overige 10% gaat naar Noord-Amerika en Afrika. We zien dat de export naar Amerika steeds meer aanvullend wordt. De laatste twee jaar was de luchtvracht richting Noord-Amerika een uitdagend verhaal, maar de laatste twee weken zien we die handel weer wat verbeteren. Wanneer er mogelijkheden op die markt zijn, doen we uiteraard mee en bieden we ook hier de beste service. Het Midden-Oosten en Azië zijn echt de markten waar we het verschil maken en waar onze grootste expertise ligt", vertelt Ruud. "Maar ook Afrika is een markt met potentie. Zo exporteren we naar bestemmingen als Nigeria en Ghana. Dat zijn nog geen grote zendingen, maar er gaat al wel frequent product heen."

Brede productrange en grenzeloze logistieke oplossingen
Op de vraag welke producten de hoofdmoot van het assortiment vormen, antwoordt Ruud: "Dat is bij ons net wat de klant vraagt: we leveren wat de klant wil en niet op basis van een beperkt aanbod vanuit onszelf. Dat kan voor een klant in het Midden-Oosten betekenen dat we een onestopshop zijn voor alle producten van over de hele wereld, maar voor een retailklant in Azië verzorgen we bijvoorbeeld alle tomatenlijnen. Zo zijn we ook gelijk gestart met biologische producten in nauwe samenwerking met diverse leveranciers. Voor veel exporteurs is dat wat uitdagendere handel, omdat het wat complexer is, maar wij draaien onze hand daar niet voor om: aan de klantvraag voldoen en hem ontzorgen is wat ons drijft; aan ons de taak om het zo efficiënt mogelijk te realiseren.’’

"Wat dat betreft zetten wij voor onze klanten graag de welbekende stap extra: we regelen het hoe dan ook en gaan graag de uitdaging aan. Zo beleveren we bijvoorbeeld resorts op de Seychellen en de Malediven rechtstreeks. Er ligt af en toe een logistieke uitdaging uiteraard, daar ontkomt niemand aan in deze tijd. Richting de Verenigde Staten is dit gelukkig al wat verbeterd, het Midden-Oosten en Azië volgt hopelijk snel. Door onze goede samenwerking met onze logistieke partners kunnen we dit prima afvangen en ook hier geldt: dat we de uitdaging aangaan en zorgen dat het onze klanten aan niks ontbreekt.’’

Duurzame partnerships
Naar de Hollandse producten zal altijd vraag blijven op de verre bestemmingen, meent Ruud. "Hollandse kasgroenten hebben een goede naam. Maar ze krijgen bijvoorbeeld in het Midden-Oosten wel steeds meer concurrentie van lokale teelt. De kostprijs voor een lokale teler is dan wel hoger: men werkt hard aan de zelfvoorzieningsgraad en ziet het als een prestige om lokaal producten van een hoogwaardige kwaliteit te telen. Ook de presentatie en verpakking worden van een steeds hoger niveau. Daarom zullen de Nederlandse tuinders ook aan de weg moeten blijven timmeren om hun naam hoog te houden en daar helpen wij graag bij. Samen groeien en partnerships met telers aangaan zien vinden wij heel belangrijk. We kunnen elkaar daarin versterken en verrijken.’’

"Onze rol wordt steeds meer die van de spin in het web om telers met klanten te koppelen. Krijgen we van klanten vraag naar een bepaald product, dan zoeken we daar een tuinder bij en is onze intentie om een duurzame relatie op te bouwen. Maar andersom geldt dat ook: hebben wij bijvoorbeeld een goede meloenenleverancier gevonden in Zuid-Amerika, dan kijken wij of we die handel ook kunnen afzetten bij onze klanten in Azië of Noord-Amerika. Met de airliners die overal naartoe vliegen, wordt de wereld steeds kleiner en komen er steeds meer mogelijkheden. Een trend van de laatste jaren is dat we steeds meer rechtstreeks product versturen van de telers wereldwijd naar de klant. Met onze marktkennis zijn we steeds meer kwalitatief hoogstaande producten aan het verbinden over de hele wereld, hoe mooi is dat?", besluit Ruud.

Voor meer informatie:
Ruud Krul
Freshclusive
De Schakel 7
5651 GH Eindhoven
info@freshclusive.com 
www.freshclusive.com