Gezond tussendoortje pakt voedselverspilling aan in Australië

Pipan Foods, een Australische voedselproducent, wil met Chippy Apples een gezond tussendoortje aanbieden en tegelijk voedselverspilling tegengaan.

Directeur Phil Gomizel zegt dat het doelpubliek van het nieuwe product het gezin is. Chippy Apples kunnen een bijdrage leveren aan een gezonder voedingspatroon bij kinderen, die bekend staan als 'kieskeurige eters'.

"Vooral kinderen zijn er helemaal weg van", zegt hij. "Dat is het belangrijkste voor mij. Ons bedrijf draait om voeding, onder meer met export naar Azië. Toen ik zelf de Chippy Apples voor het eerst proefde, wist ik dat kinderen er dol op zouden zijn. Het is een snack voor gezinnen. Kinderen zijn veel meer geneigd om bewerkt voedsel te eten dan verse groenten en fruit, dus kinderen proberen het volop. We krijgen geweldige reacties en we zetten het product al af via leveranciers van lunchboxes voor kinderen. We gebruiken klasse II-appelen. Appel is ook een fruit dat jaarrond beschikbaar is. We werken voornamelijk met Pink Lady, maar af en toe ook met appelen voor de sapindustrie. We focussen op lokaal product. Vooral dit jaar zijn er eigenlijk veel appelen weggegooid."

Het idee kwam toen een teler, een goede vriend van Phil, een groot deel van zijn boomgaard had verloren door extreme weersomstandigheden en het niet zag zitten om alles weer volledig op te bouwen. Hij ging op zoek naar alternatieven en ontdekte via een Taiwanese plukker in Australië het vacuümdrogen.

"Na een bezoek aan een zeer ervaren technicus in Taiwan, een familielid van een zijn plukkers, vond hij de technologie veelbelovend en investeerde hij erin", zegt Gomizel. "Dat leidde tot de bouw van een kleine proeffabriek tijdens corona. Hij belde me en vertelde me dat hij dit product had gemaakt, maar niet wist hoe het te verkopen. Dus bedachten we een merk en een strategisch plan om het product te lanceren en de productie uit te breiden. Chippy Apple werd gelanceerd in één smaak: appel. Daarna dachten we eraan om ook enkele andere smaken uit te proberen, zoals kaneel en een lichte zoutsmaak. We bouwden een prototype van een machine om nieuwe smaken in het product te leggen en nu onderzoeken we de mogelijkheid van een reeks 'hot sauce'-toevoegingen, waaronder wasabi."

Na de lancering van de appelproducten heeft het bedrijf er al aan gedacht om uit te breiden naar andere productlijnen, zoals peren, mandarijnen, mango's en bananen, maar dat vereist nog verder onderzoeks- en ontwikkelingswerk.

"We kunnen heerlijke snacks maken die niet direct op de markt verkrijgbaar zijn, maar we moeten goed uitzoeken hoe we dat kunnen met seizoensfruit. Hoe houden we een constante productie in stand van fruit dat alleen een paar maanden per jaar wordt geoogst?" vraagt hij zich af. "In onze verwerkingsfaciliteit kunnen we ongeveer twee miljoen verpakkingen per jaar produceren, en volgens onze prognoses halen we de maximale capaciteit in de komende 18-24 maanden. Daarna hebben we plannen om een bijkomende grote faciliteit of meerdere kleine in de buurt van de fruitaanvoer te bouwen."

Gomizel legt uit dat het product 100% fruit is, zonder toegevoegde suikers of conserveermiddelen.

"Van de appelen wordt alleen het klokhuis verwijderd. Ze worden daarna in plakjes gesneden en er is een droogproces in twee fasen", zegt Gomizel. "De eerste fase is een normale 24-uurs droogbeurt, gewoon zoals je elk fruit zou drogen. Daarna gaan de plakjes in onze vacuümdroger, waar ze met een zeer lage druk op een lage temperatuur van 70 graden worden gebakken. We hebben vier kleine ovens die zeer efficiënt kunnen bakken qua energieverbruik. Ze zuigen het vocht uit de appelschijfjes tot 0,1%, waarna de plakjes direct in de verpakking terechtkomen. De Chippy Apples zijn knapperig en behouden alle natuurlijke zoetheid van de appel, wat betekent dat er geen oxidatie of smaak is van een gekookte appel. Onze interesse in deze technologie is zo groot dat we nu ook meer opties zien voor andere groenten en fruit."

De verpakking is momenteel recyclebaar via het 'REDcycle-programma', maar er wordt nu ook gewerkt aan de introductie van een composteerbare folie.

Pipan Foods heeft zojuist een nationale distributieovereenkomst getekend, wat betekent dat het product verkrijgbaar zal zijn in meer dan 400 winkels in heel Australië. Er zijn plannen om het de komende maanden aan de grote supermarkten te presenteren. Het bedrijf maakt ook gebruik van het Birchal-platform, een crowdfunding-pagina, om het onderzoek naar productuitbreiding te ondersteunen.

Voor meer informatie:
Phil Gomizel
Pipan Foods
info@pipanfoods.com 
www.pipan.com.au 
www.facebook.com/pipanfoods 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven