Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Wilco van den Berg:

"Wat in de Nederlandse conveniencesector beter werkt dan in Duitsland, is de communicatie"

"In hoeverre loopt convenience in andere landen beter dan in Duitsland en waarom?" Wilco van den Berg, marktanalist van de Nederlandse koepelorganisatie GroentenFruit Huis, ging tijdens het recent gehouden European Convenience Forum in op deze vraag.

Wilco ziet hierbij de bijzondere handelsrol van Nederland als gedeeltelijk antwoord: zo importeerde het land in 2021 voor 9,2 miljard euro uit 120 landen, waarbij Spanje, Peru en Zuid-Afrika de drie belangrijkste herkomstlanden waren. "De invoer uit Peru is in de afgelopen vijf jaar verdubbeld, met als top drie producten avocado's, blauwe bessen en mango's."


Wilco van den Berg

40% van de Nederlandse teelt wordt naar Duitsland geëxporteerd
"Aan onze eigen teelt wordt ongeveer 4 miljard euro besteed. Daarnaast worden er goederen ter waarde van 13,1 miljard euro naar 145 landen geëxporteerd. Vooral re-export uit Nederland speelt hierbij een grotere rol. Bijna 40% daarvan wordt aan Duitsland verkocht, gevolgd door België en Groot-Brittannië. Sinds de Brexit is de omzet in Groot-Brittannië echter licht gedaald", vat de marktanalist samen.

Bij verkoop vanuit Nederland naar Duitsland wordt het volledige assortiment geëxporteerd, waartoe ook re-export  gecombineerd met Nederlandse producten horen. "In de verssector staan tomaten in beide landen op de eerste plaats, terwijl uien, wortelen, komkommers en paprika's in de top 5 van de populairste producten staan." 

Op de lagere posities in de ranglijst zijn er wel merkbare verschillen: zo staan in Nederland verdeeld over plaats 6 tot en met 10 vers gesneden producten, broccoli, andijvie en champignons, terwijl in Duitsland ijsbergsla, courgette, champignons, asperges en bloemkool op dezelfde plaatsen staan. Bij fruit zijn de verschillen minder groot. De top 3 bestaat in beide landen uit appelen, bananen en sinaasappelen, zij het in verschillende rangschikkingen. Terwijl kiwi's en mango's in Nederland op plaats 9 en 10 staan, staan in Duitsland citroenen en ananas op deze plaatsen. "Blauwe bessen staan weliswaar niet in de top 10, maar de uitgaven daaraan nemen steeds meer toe in beide landen."

Verspakketten en maaltijdboxen zijn zeer populair in Nederland 
Het grote verschil tussen beide landen is dat in Nederland verspakketten en maaltijdboxen zeer populair zijn, wat in Duitsland niet het geval is. Wilco: "Consumenten in Nederland zoeken doelgericht naar convenienceproducten. Het grootste aandeel zit in dat men thuis kookt. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen convenience 1.0 en convenience 2.0. Met convenience 1.0 worden complete maaltijden bedoeld, maar die zijn niet meer zo populair als vroeger. Convenience 2.0, waartoe verspakketten horen, vertoont de grootste omzetgroei in de afgelopen jaren, met een stijging van 23%." 

De totale uitgaven aan verspakketten lagen in 2021 in Nederland net zo hoog als de uitgaven aan komkommers met een omzet van 100 miljoen euro. De uitgaven aan verspakketten in supermarkten zijn van 2017 tot 2021 verviervoudigd. "Verspakketten zijn vooral populair bij gezinnen met kinderen en tweepersoonshuishoudens. Maaltijdboxen, zoals HelloFresh bijvoorbeeld aanbiedt, worden weliswaar door slechts zes procent van de huishoudens gekocht, maar deze kopen de boxen wel tot zo'n dertien keer per jaar."

Sector vers gesneden producten in Duitsland: 90% salades
Het aandeel van vers gesneden groenten aan de totale groentenuitgaven ligt in Nederland op 36%, terwijl dit aandeel in Duitsland op slechts circa 4% ligt. 99% van alle huishoudens in Nederland koopt vers gesneden groenten, in Duitsland ligt dit percentage op circa 52%. "Het aandeel aan vers gesneden groenten neemt in Nederland verder toe. In 2013 lag het nog op 33% en in 2021 op 35%. 40% daarvan bestaat uit groenten om te koken, 20% uit wokgroenten en 15% uit kant-en-klare salades. In Duitsland bestaat 90% van de vers gesneden producten uit salades."

Meer gesneden dan ongesneden producten verkocht
In Nederland worden steeds meer gesneden producten verkocht vergeleken bij ongesneden producten. Het aandeel van vers gesneden fruit is echter nog gering. In Groot-Brittannië zijn de trends vergelijkbaar. Zo zijn de uitgaven aan vers gesneden groenten daar tussen 2020 en 2021 met 38% gestegen, terwijl de uitgaven aan ongesneden groenten met 25% stegen.

De redenen waarom in Duitsland nog steeds vrijwel uitsluitend verse groenten worden gekocht ziet Wilco, verwijzend naar een onderzoek dat Jochem Wolthuis in samenwerking met de AMI uit heeft laten voeren, in het gebrek aan vertrouwen in vers gesneden of kant-en-klare producten. Bovendien worden sommige consumenten door hun 'slechte geweten' geplaagd, omdat ze zich 'lui' voelen wanneer ze voor convenience kiezen. "Wat in Nederland in tegenstelling tot in Duitsland beter werkt, is de communicatie oftewel het promoten van deze producten", concludeert Wilco. 

Voor meer informatie:
Wilco van den Berg
GroentenFruit Huis
Louis Pasteurlaan 6
2719 EE Zoetermeer
Tel: +31 (0)79 368 11 00 
info@groentenfruithuis.nl
groentenfruithuis.nl

Publicatiedatum: