Opeenhoping van lege containers in Rotterdam

Lege containers, cruciaal voor exporteurs in Azië, komen vast te zitten in de haven van Rotterdam. Het groeiende aantal nog te leveren goederen dwingt rederijen immers prioriteit te geven aan het laden van volle containers.

De grootste haven van Europa zag een enorme stroom goederen op zich afkomen en ook lege containers van andere terminals op het continent, aldus scheepvaartexperts. Dit viel samen met een daling van het aantal schepen dat van Europa naar China voer nadat de Chinese overheid in de maand maart Shanghai in een lockdown had gebracht.

"De terminals laten rederijen slechts een beperkte capaciteit toe voor lege containers en richten zich op het transport van volle containers", zeggen ze bij Kuehne + Nagel International. "Containers stapelen zich op in de terminals en steeds meer containers kunnen bij vertrek niet worden geretourneerd, ook niet die van Azië", voegen ze eraan toe.

Hoewel de lockdown in Shanghai deze maand werd opgeheven, moeten Europese exportgoederen door het tekort aan schepen en vertragingen in de vertrekhavens concurreren met lege containers voor ruimte op schepen met bestemming China, wat volgens logistieke bedrijven dreigt te leiden tot een nieuwe golf van verstoringen in Azië.

Fabrieken in China hebben lege containers nodig om de verloren bestellingen van de afgelopen maanden in te halen, maar ze zullen worden gehinderd door het tekort aan schepen en apparatuur. Volgens gegevens van FourKites ligt het volume goederen in containers die vanuit nabijgelegen Chinese provincies met vrachtwagens naar de haven van Shanghai worden vervoerd weer op 71% van het niveau van 12 maart.

Toeleveringsketens hebben moeite om te herstellen van het Zero Covid-beleid van de Chinese overheid en van de gevolgen van de Russische invasie van Oekraïne, waardoor bedrijven het spoorvervoer mijden dat anders de druk op verstopte havens zou hebben verminderd.

De hoge congestie in Rotterdam was voor Maersk vorige week aanleiding om haar klanten te informeren dat het containers met niet-opgeëiste goederen zou verplaatsen naar locaties buiten de haven.

De situatie heeft volgens Kuehne + Nagel geleid tot langere wachttijden voor schepen in alle grote Noord-Europese havens.

Ongeveer 60% van de schepen die in april en mei van Europa naar Azië voeren, had vertraging. Op 17 juni stonden er 13 schepen in de wachtrij om aan te meren in de haven van Rotterdam.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven