De Europese vraag naar Colombiaans passiefruit is volgens de Zuid-Amerikaanse exporteur San Basilio Fruits stabiel. Het bedrijf verlaadt wekelijks één tot twee containers passiefruit naar supermarkten in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje.
Darío Cano, commercieel directeur van het in Girardita, Antioquia, gevestigde bedrijf, vertelt dat de prijzen voor een karton passiefruit in Europa tussen de €7 en €10 liggen. "Net zoals andere AGF-categorieën hebben we met seizoensverschillen te maken. Tijdens het laagseizoen komen de prijzen vaak niet boven de €6 per karton. We telen maandelijks ongeveer 100.000 kilo passiefruit en verladen één tot twee containers per week. Ons doel is echter om dit te verhogen tot drie containers per week. We hebben onze eigen teeltbedrijven en werken samen met telers in heel Colombia, die doorgaans over een passiefruitareaal van vijf tot 10 hectare beschikken."
"Ons technisch team valideert, innoveert en maakt boomgaarden nog efficiënter zodat er fruit van nog betere kwaliteit kan worden geteeld. We zijn GlobalGAP- en Rainforest Alliance-gecertificeerd. In 2022 hopen we de certificaten SMETA en BRC te verkrijgen. In ons pakstation ligt de focus op kwaliteit. We garanderen dat het passiefruit over de juiste specificaties en kwaliteitskenmerken beschikt voor de veeleisende Europese markt."
Cano legt uit dat het pakstation in twee afzonderlijke delen is gesplitst, die beide zijn uitgerust met een digitale sorteerder voor passiefruit en avocado's, zodat deze producten tegelijk kunnen worden verwerkt. Het bedrijf heeft daarnaast een grote koelopslag, waarin producten die gereed zijn voor verlading naar retailers en groothandelaren in Europa worden bewaard, met de bedoeling om de consument een smaakvol product van hoge kwaliteit te kunnen leveren.
"We verladen ons fruit alleen over zee, vanuit de haven van Cartagena of Santa Marta. Het fruit doet er vervolgens 14 dagen over om Rotterdam te bereiken. Dit is de enige haven waarvan we gebruikmaken. In Rotterdam hebben we een maximale levertijd van twee dagen. We werken samen met LBP, dat optreedt als onze agent in dit proces. Binnenkort zullen we ook nieuwe bestemmingen bereiken, zoals Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. Dankzij onze nieuwe aangepaste faciliteit voor speciale bestemmingen kunnen we ook markten als de VS en Azië bereiken. Ons voornaamste doel is om de groei en ontwikkeling van Colombia te bevorderen," zegt Cano.
San Basilio Fruits exporteert inmiddels al zeven jaar passiefruit en avocado's. Het bedrijf is eigendom van een groep Colombiaanse zakenmensen die meer dan 25 jaar op de AGF-markt actief waren. Deze ervaring heeft hen geholpen om Colombiaanse producten te ontwikkelen waar veel vraag naar is op de markt. "We zijn milieubewust en zetten ons in voor een gelijke behandeling van onze medewerkers. Dankzij San Basilio hebben 500 mensen direct of indirect een redelijk inkomen," zegt Cano tot slot.
Voor meer informatie:
Dario Cano
San Basilio Fruits
+57 317 667 7623
gerenciacomex@sanbasiliofruits.com