Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Meer voedselverspilling en minder fruitconsumptie door nieuwe verpakkingswet in Spanje?

Het 24e Groente- en Fruitcongres van de Spaanse Vereniging van Producenten en Distributeurs (Aecoc), dat vorige week in Valencia is gehouden, fungeerde als ontmoetingsplaats voor de Spaanse groente- en fruitsector, die voor de uitdaging staat zich aan te passen aan de nieuwe wetgeving op het gebied van circulaire economie en verpakkingen die over een paar maanden in het Zuid-Europese land in werking treedt.

Tijdens een rondetafelgesprek over de impact van de nieuwe wetgeving, legde Alejandro Martínez, directeur Gezondheid, Duurzaamheid en Kwaliteit bij supermarktketen Eroski, uit dat het nieuwe Koninklijk Besluit betreffende Verpakkingen en Verpakkingsafval, dat het gebruik van plastic verpakkingen bestraft en de uitbreiding van de verkoop van losse groenten en fruit vereist, zowel gevolgen zal hebben voor de kost als voor de consumptie zelf. Op het vlak van duurzaamheid zal de wet deels contraproductief zijn, aangezien er meer voedselverspilling wordt verwacht of zelfs een lagere consumptie van groenten en fruit ten voordele van verwerkte producten die niet worden beïnvloed door de nieuwe beperkingen.

"De hoeveelheid geconsumeerd fruit zal dalen omdat er mensen zijn die geen tijd hebben om het te wegen." Martínez is van mening dat er andere categorieën zijn waar de oververpakking die de wet wil bestrijden groter is dan in het groente- en fruitschap, waar het belang van de merken veel beperkter is. "Er zijn alternatieve desserts, zoals yoghurt, die wel verpakt zijn en een voorsprong zullen hebben omwille van het koopgemak."

Martínez betreurde dat er geen alternatieve verpakkingsopties zijn. "Of los of niets. Dat is overdreven." Volgens gegevens van Eroski wordt reeds meer dan 60% van de groenten en fruit in de winkels van de keten los verkocht en zal dat percentage straks met 10 procentpunt toenemen. Dat zal de supermarkten dwingen om de groente- en fruitafdeling te herinrichten en meer weegschalen te voorzien.

Daarnaast signaleerde hij de toename van productverlies bij groenten en fruit waarvan de verpakking essentieel is om de consument in goede staat te bereiken, zoals aardbeien.

María Forcada, directrice R&D en Kwaliteit van Verdifresh, een bedrijf gespecialiseerd in bereide salades dat behoort tot de Foodiverse-groep, stemde in met de visie van Martínez. "De verpakking is een beschermingselement. De ware voedselverspilling zal groter zijn dan de theoretische", merkte ze op, en gaf enkele voorbeelden. "Als een cherrytomaat in een doos openscheurt, moet de hele doos worden verwijderd", zei ze. "Een ander punt van zorg is de traceerbaarheid, waarvoor de verpakking van cruciaal belang is", merkte ze op.

Bron: eleconomista.es

Publicatiedatum: