Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Wereldwijd opererende rederijen boekten in het eerste kwartaal van 2022 een gecombineerde omzet van €42 mld

In het eerste kwartaal van 2022 behaalden rederijen hoge bedrijfswinsten. De gecombineerde omzet van wereldwijd opererende rederijen (degenen die financiële resultaten delen) bereikte in het eerste kwartaal €42 mld. Om de zaak te relativeren, dient te worden vermeld dat het EBIT niet hoger is dan het gecombineerde Q1 EBIT van de afgelopen 12 jaar. Het is wel hoger dan het gecombineerde EBIT van het derde kwartaal 2021, wat op zichzelf als piekseizoen werd aangemerkt. 

Bovendien hebben alle rederijen hun EBIT meer dan verdubbeld ten opzichte van vorig jaar en de meesten ook ten opzichte van hun gecombineerde EBIT sinds 2010. Vier rederijen boekten in het eerste kwartaal van 2022 een EBIT van meer dan €4,8 mld, waarvan CMA CGM met €7,3 mld het hoogste EBIT behaalde, gevolgd door Maersk met €6,8 mld, COSCO €6 mld en ONE Line €5 mld. Om een indruk te krijgen van de winstgevendheid in het eerste kwartaal van 2022, is in figuur 1 het EBIT/TEU van de rederijen weergegeven. 

 

De huidige unieke vraag- en aanbodsituatie en vrachttariefomgeving zijn evident, waarbij het EBIT/TEU-cijfer in het eerste kwartaal van 2022 van alle rederijen dat van voorgaande jaren overtreft. De winstgevendheid wordt niet aangejaagd door volumegroei, aangezien buiten ZIM (+5%) alle rederijen hun volume sterk zagen dalen, of in het geval van Hapag-Lloyd marginaal toe zagen nemen (+0,4%). Het niveau van winstgevendheid is een afspiegeling van de huidige vrachttarieven. 

Klik hier voor het persbericht. 

Voor meer informatie: 
ia@sea-intelligence.com
am@sea-intelligence.com

Publicatiedatum: