In het eerste kwartaal van 2022 behaalden rederijen hoge bedrijfswinsten. De gecombineerde omzet van wereldwijd opererende rederijen (degenen die financiële resultaten delen) bereikte in het eerste kwartaal €42 mld. Om de zaak te relativeren, dient te worden vermeld dat het EBIT niet hoger is dan het gecombineerde Q1 EBIT van de afgelopen 12 jaar. Het is wel hoger dan het gecombineerde EBIT van het derde kwartaal 2021, wat op zichzelf als piekseizoen werd aangemerkt.
Bovendien hebben alle rederijen hun EBIT meer dan verdubbeld ten opzichte van vorig jaar en de meesten ook ten opzichte van hun gecombineerde EBIT sinds 2010. Vier rederijen boekten in het eerste kwartaal van 2022 een EBIT van meer dan €4,8 mld, waarvan CMA CGM met €7,3 mld het hoogste EBIT behaalde, gevolgd door Maersk met €6,8 mld, COSCO €6 mld en ONE Line €5 mld. Om een indruk te krijgen van de winstgevendheid in het eerste kwartaal van 2022, is in figuur 1 het EBIT/TEU van de rederijen weergegeven.
De huidige unieke vraag- en aanbodsituatie en vrachttariefomgeving zijn evident, waarbij het EBIT/TEU-cijfer in het eerste kwartaal van 2022 van alle rederijen dat van voorgaande jaren overtreft. De winstgevendheid wordt niet aangejaagd door volumegroei, aangezien buiten ZIM (+5%) alle rederijen hun volume sterk zagen dalen, of in het geval van Hapag-Lloyd marginaal toe zagen nemen (+0,4%). Het niveau van winstgevendheid is een afspiegeling van de huidige vrachttarieven.
Klik hier voor het persbericht.
Voor meer informatie:
ia@sea-intelligence.com
am@sea-intelligence.com