De nieuwe verpakking voor venkel van het Italiaanse teeltbedrijf Caligari & Babbi, eigenaar van het merk Finò, is sinds kort beschikbaar. "Het is een premium lijn van 650 of 750 gram", vertelt Marco Babbi. "Het is een milieuvriendelijke verpakking uit karton en PVC-vrije folie. Het logo laat geen twijfel over het product en de herkomst bestaan: Finocchio di Romagna en rechts daarvan een gestileerde "caveja", een bijzondere pen die werd gebruikt in het juk van trekdieren in deze streek en daarom het symbool is van de regio Romagna."
De oogst in Romagna gaat door tot eind juni en herneemt dan weer na de zomer. De venkel die onder het merk wordt afgezet is alleen het beste en het meest knapperige, verse en aromatische product.
Babbi geeft ook z’n mening over de algemene situatie van de groente- en fruitsector. "Ik ben niet boos, maar verdrietig. We gaan gebukt onder steeds hogere kosten, maar als daar niets aan wordt gedaan, stevenen we allen af op een crisissituatie. Het verschil tussen overleven en ten onder gaan bedraagt 20 cent. Is het de moeite waard om de Italiaanse tuinbouw voor 20 cent teloor te laten gaan?"
Maar als het kostenprobleem al ernstig is, is het volgens Babbi en z’n zakenpartner Vittorio Caligari niet eens het ergste. "Het weer is een nog snodere vijand. De weersomstandigheden van de afgelopen tijd sturen alle plannen in de war. Dit jaar zijn bijvoorbeeld de vroege rassen laat gerijpt en de late rassen vroeg. Het resultaat? Overlap en kwaliteitsissues, wat ons dwingt het product zorgvuldig te selecteren en ons neer te leggen bij hogere uitvalpercentages."
Het hoofdkantoor van Caligari & Babbi
"We willen niet overdrijven, maar de grootste vijand van onze teelt is nu het klimaat", besluiten Babbi en Caligari.
Voor meer informatie:
Caligari & Babbi srl
Via Pietà, 77
Savignano su Rubicone (FC) - Italië
Tel: +39 (0)541 942599
commerciale@ortofruttacaligari.com
www.finocchioitaliano.com