Spar Nederland wil retailnetwerk binnen drie jaar verdubbelen naar 1.000

Gorillas "verlaat België niet"
Twee weken geleden kondigde Gorillas aan dat het zou moeten reorganiseren en zich zou concentreren op zijn vier Europese kernmarkten (Duitsland, Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk) plus de Verenigde Staten. Voor de vier andere markten (België, Denemarken, Italië en Spanje) zouden de Duitsers "alle strategische opties" bekijken: alle volgers begrepen hieruit dat een vertrek aanstaande was, maar de directie ontkent nu dat dit waar is. Aanvankelijk meldde dagblad HLN dat het management de terugtrekking bevestigde, onder verwijzing naar een interne mail. Later meldden andere media echter dat er nog geen besluit was genomen en dat de terugtrekking slechts een van de verschillende scenario's was die de directie door de vakbonden wilde laten lopen. Volgens de directie zelf is er nu besloten om in België te blijven, maar een aantal vestigingen te sluiten.
Bron: retaildetail.eu 

Spar Nederland heeft als doel om retailnetwerk binnen drie jaar te verdubbelen
Naar aanleiding van het 90-jarig bestaan van Spar heeft John van der Ent, CEO van Spar Nederland, de uitbreidingsplannen van het bedrijf bekend gemaakt. De visie van de retailer is om binnen drie jaar het retailnetwerk van de huidige 455 te verdubbelen naar 1.000. De visie van Spar Nederland is om de koning van het gemak te zijn in het retailsegment, waarbij uitbreiding van het aantal winkels cruciaal is om die visie te verwezenlijken.
Bron: spar-international.com 

VK: Morrisons verhoogt lonen nu winkels strijden om personeel
Morrisons verhoogt de lonen voor zijn winkelpersoneel nu Britse supermarkten om personeel strijden door de toenemende concurrentie in de sector. Morrisons gaat het personeel minimaal € 11,88 per uur betalen, waarmee het naar eigen zeggen de best betaalde Britse supermarkt is. Morrisons zei dat het aanbod een loonsverhoging zou betekenen voor 80.000 van zijn personeelsleden in het hele land.
Bron: bbc.com 

VK: Inflatoire druk zet relaties tussen retailers en leveranciers onder druk
De inflatie heeft de relaties tussen de aangewezen retailers in het VK en hun leveranciers verzwakt, zo blijkt uit de sector-enquête 2022 van de Groceries Code Adjudicator (GCA). Uit de resultaten van de enquête van YouGov blijkt dat de druk van de prijsstijgingen de relatie tussen retailers en leveranciers onder druk heeft gezet, na twee jaar waarin retailers en leveranciers nauw samenwerkten en hun relatie verbeterden en dat ook de problemen in verband met de code tussen beide zijn toegenomen. Als reactie op deze moeilijke omstandigheden presteren de retailers wisselend. Aldi staat weer bovenaan de ranglijst met een score van 98% en in totaal hebben vijf retailers hun score verbeterd of gehandhaafd ondanks de uitdagingen in de sector.
Bron: gov.uk 

Spanje: Caprabo laat klanten eigen verpakkingen gebruiken
De Spaanse winkelketen Caprabo heeft een nieuw duurzaam inkoopinitiatief geïntroduceerd door klanten toe te staan hun eigen verpakkingen van thuis mee te nemen om aankopen in te vervoeren. Klanten kunnen verse producten van de visboer, de slager en de delicatessenwinkel in hun eigen verpakking mee naar huis nemen. Caprabo, dat nu al aankopen in herbruikbare netten toestaat in de groente- en fruitafdeling van de meeste van zijn supermarkten, zal het initiatief uitrollen in de 137 winkels die een versafdeling hebben.
Bron: esmmagazine.com 

€ 130 mln aan boetes uitgedeeld aan Portugese supermarktketens
Supermarkten Auchan, E. Leclerc, Modelo Continente en Pingo Doce en toeleverancier Unilever hebben van de mededingingsautoriteit (AdC) een boete van meer dan € 130 mln gekregen voor een regeling om consumentenprijzen vast te stellen. "De conclusie van het onderzoek was dat de deelnemende supermarkten, via contacten die via [Unilever] tot stand kwamen, zonder dat zij rechtstreeks met elkaar hoefden te communiceren, ervoor zorgden dat de retailprijzen in hun supermarkten op elkaar werden afgestemd. Het gaat hier om een met een kartel gelijk te stellen samenzwering, die in de terminologie van het mededingingsrecht bekend staat als een "hub-spoke"-model," aldus de AdC in een verklaring. Auchan kreeg een boete van € 16,19 mln, Modelo Continente € 50,8 mln en Pingo Doce € 35,7mln. Unilever zal € 26,6 mln betalen en E.Leclerc € 2,9 mln.
Bron: theportugalnews.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven