Jarell Habets (CEO Shypple):

"Digitalisering in de logistiek is noodzakelijk om voedselverspilling tegen te gaan"

De wereldvoedselmarkt staat onder druk", constateert CEO Jarell Habets van Shypple in deze blog. "Wageningen University & Research (WUR) schat in dat 40 procent van al het geproduceerde voedsel verloren gaat. Voedselverspilling gebeurt overal.  Er wordt vooral geïnnoveerd om verspilling tijdens het oogsten tegen te gaan. Of om producten niet weg te hoeven gooien. Zoals bij bedrijven als TooGoodToGo, die consumenten koppelen aan voedsel dat bijna over de houdbaarheidsdatum is."

"Ondanks de innovatie aan het begin en het einde van de toeleveringsketen, hebben we in het midden nog weinig innovatie gezien. Op het gebied van opslag en vervoer valt er nog veel winst te boeken. In Zuidoost-Azië en Afrika verliezen we relatief veel voedsel bij de verwerking en opslag. Distributieproblemen doen zich vooral voor in Latijns-Amerika."

Wereldwijde scheepvaart is een essentiële schakel in de toekomst van de voedselindustrie. Bij de verzending van verse producten spelen tal van variabelen een rol: temperatuur, reistijd, beschikbaarheid van containers en de snelheid waarmee bestellingen worden verwerkt. Jarell Habets, pleit daarom voor het versnellen van digitale innovatie, en dit zijn volgens hem de belangrijkste trends.

End-to-end inzicht onmisbaar
De niet aflatende druk op het wereldwijde logistieke netwerk neemt toe. Realtime inzicht in de vracht speelt een belangrijke rol, vooral voor verse producten. Bij het verzenden van bederfelijke goederen moeten bedrijven hun zendingen in realtime kunnen volgen. Dat verbetert niet alleen de snelheid, maar verkleint ook de kans op fouten. Shypple helpt bedrijven om kosten, opstoppingen en doorlooptijden vooraf in te schatten. Dat is belangrijk, want een vertraging maakt het verschil tussen bedorven fruit of winst van het bedrijf. 

Gedetailleerd inzicht op containerniveau vermindert voedselverspilling
"Het is nu mogelijk om precies te zien wanneer een container bij een terminal aankomt, en dat helpt organisaties om de rest van het transport daarop in te plannen. Het versnelt ook diverse inspecties, die verladers moeten inplannen. Deze ontwikkeling resulteert in een snellere doorvoer naar de veiling, markt, of retailer. Kortom, versere producten."

Platforms nemen de rol van de 'terminal-watcher' over
"Tot op heden was het vaak onduidelijk of rederijen een container uit een schip hadden gelost. Verschepers hielden terminals in de gaten en namen telefonisch contact op met expediteurs om te weten wanneer hun zending klaar was. Het handmatige proces resulteerde in een gefragmenteerd systeem van Excel-sheets, e-mails en telefoongesprekken. Platforms hebben deze rol overgenomen en bieden meer controle en flexibiliteit bij de planning."

Het is tijd om de wereldhandel te democratiseren
"Het was bijna onmogelijk voor telers om hun logistieke keten te controleren, wat gepaard ging met een berg papierwerk. Dankzij digitalisering hebben boeren beter inzicht in de beweging van hun goederen en het helpt hen om voedselverspilling tijdens het transport te te verminderen. Het democratiseert de wereldhandel, omdat het nu voor meer partijen mogelijk is eigen goederen te verhandelen zonder de angst voor verspilling van producten."

Innovatie in containertechnologie is een must
"Het feit dat containers voor verse producten de oceanen moeten oversteken, schept onzekerheid. Minimale afwijkingen kunnen grote gevolgen hebben, en zelfs kleine aanpassingen kunnen tot grote verliezen leiden. Er is meer ontwikkeling nodig in de sector, zoals het verbeteren van de isolatie van containers, realtime inzicht in de temperatuur en het op afstand aanpassen van de temperatuur."

Van lokale landbouw tot duurzame scheepvaart
"Voedsel verschepen vanuit een deel van de wereld klinkt niet duurzaam, maar alles lokaal verbouwen is dat ook niet, althans nog niet. Totdat we een manier vinden om lokaal te verbouwen, hebben we een wereldwijd handelssysteem nodig dat de hele wereld kan voeden. Het is aan ons allemaal om elk onderdeel van de logistieke keten te optimaliseren en het voor expediteurs gemakkelijker te maken om hun uitstoot te minimaliseren. Digitale expediteurs bieden nu de keuze om te verschepen met duurzame brandstoffen, herbebossing, koolstofextractie, of een combinatie daarvan. De toekomst is groen als we werken als een team", besluit Jarell.

Voor meer informatie:
Hanna Steenstra
Shypple
h.steenstra@shypple.com
www.shypple.com  


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven