Sinds het begin van de coronacrisis zijn de vrachttarieven, in het bijzonder voor luchtvracht, aanzienlijk gestegen. Nu, twee jaar na de uitbraak, hebben bedrijven nog steeds te lijden onder de enorme transportkosten. "Door de voortdurende stijging die we moesten accepteren zijn de huidige vrachttarieven drie tot vijf keer zo hoog als in de tijd voor corona. Helaas is er momenteel ook geen verbetering in zicht", zegt Nicola Winter, directeur van Winter Trading uit Hamburg.
Rechts: Een blik op de jackfruitteelt
De internationaal vertakte onderneming is verantwoordelijk voor de Europese verkoop van de Thaise exoten van de Koerner Agro group. "Vergeleken bij andere overzeese gebieden zijn de vrachttarieven in Azië duidelijk hoger, omdat daar veel concurrentie voorhanden is, waaronder van dure elektrische onderdelen die snel naar Europa moeten. Desalniettemin was de aanvoer van luchtvracht gedurende de hele pandemie gewaarborgd, in zoverre zijn er geen noemenswaardige knelpunten geweest", vervolgt Nicola.
Verse kurkuma uit Thailand
Wel waren er tijdelijk opvallende prijsverschillen tussen de afzonderlijke producten. Dat lag aan de ene kant aan de gespannen vrachtsituatie, en aan de andere kant aan externe invloeden zoals overstromingen en buitengewone stormen in de herkomstgebieden. "De huidige inflatiestijging speelt momenteel slechts een ondergeschikte rol, omdat we onze prijzen vanwege de vrachtsituatie sowieso al meerdere keren moesten verhogen en we bovendien al in een hoger geprijsd marktsegment zitten."
Links: dragonfruit c.q. pitaja voor de export, rechts: jackfruit vers van de boom
Exoten worden het hele jaar door geïmporteerd
Door het relatief stabiele weer in Thailand kunnen de meeste producten die daar geteeld worden het hele jaar door worden verkocht. "Rambutan en mangosteen zijn bijvoorbeeld seizoensproducten die we slechts korte tijd aan kunnen bieden. Onze klassieke bestsellers, zoals babycorn, citroengras en Thaise chilipepers worden daarentegen twaalf maanden per jaar geoogst en verhandeld. Dragonfruit, passiefruit en in het bijzonder jonge jackfruit genieten de laatste jaren een toenemende populariteit, waarbij het laatstgenoemde product minder op de versmarkt verkocht wordt (het wordt door Koerner Agro verkocht als ingevroren grondstof voor vleesvervangers die wereldwijd steeds populairder worden). Ook okra wordt voortdurend vers aangevoerd, hoewel de grootschalige teelt in meerdere landen inmiddels tot een zeer concurrerende markt heeft geleid."
Vers passiefruit
Koerner Agro legt zich om strategische redenen vooral toe op de verkoop van nicheproducten, die voor een deel alleen in Thailand groeien en waarvan sommige een onmiskenbare smaak hebben die verschilt van producten uit andere oorsprongslanden. Nicola: "Onze Thaise chilipeper is een sterk product, hetzelfde geldt voor onze groene papaja's, die in tegenstelling tot de gebruikelijke papaja's niet als fruit, maar eerder eerder voor salades worden gebruikt. Daarnaast is babycorn het hele jaar door een volumeproduct. Ondanks de concurrentie uit Zuid-Afrika zien we hier ook tijdens het Zuid-Afrikaanse seizoen geen daling van het volume." Hetzelfde geldt voor citroengras en groene asperges die het hele jaar door aan de Europese retail verkocht worden.
Citroengras komt overwegend via Nature's Pride in Europa in de schappen van de retail.
Omvangrijkere importdocumentatie
Ondertussen worden bepaalde producten tegenwoordig steeds vaker elders ingekocht, ziet Nicola. "Thaise mango's van het ras Nam Dok Mai zijn niet meer zo sterk vertegenwoordigd in de Europese handel, wat natuurlijk te wijten is aan de marktdominantie van Latijns-Amerika, dat grote hoeveelheden mango's goedkoper per zeevracht naar Europa stuurt (de overtocht vanuit Zuid-Amerika duurt 2-3 weken, vanuit Azië minstens 4-6 weken). Ook kruiden van Thaise oorsprong worden nauwelijks nog aangeboden, maar dit is te wijten aan de omvangrijkere importdocumentatie die vereist is. Toch is het voor ons belangrijk om ook marginale producten aan te blijven bieden, omdat de verscheidenheid aan producten al sinds vele jaren onze kracht is en dit ook door de afnemers gewaardeerd wordt. Thailand is nog steeds een populaire reisbestemming en de terugkerende vakantiegangers hebben graag toegang tot de veelzijdigheid van de exoten en de Thaise keuken."
Groene papaja's worden in tegenstelling tot de 'gebruikelijkere' soorten uit Latijns-Amerika eerder voor salades gebruikt.
Dankzij de sterke focus op zogenaamde nicheproducten, de uitgebreide certificering en milieueisen en de nauwe relatie met de contracttelers in het land van oorsprong, heeft Koerner Agro een sterke marktpositie in de Europese handel weten te verwerven. De Thaise exoten worden door sterke handelspartners in de respectievelijke landen aan retailers en groothandelsmarkten in onder andere Duitsland, Oostenrijk, Spanje, Zwitserland en Groot-Brittannië geleverd. "Er zijn maar weinig aanbieders in Thailand die kunnen voldoen aan de eisen van de klanten op het gebied van kwantiteit, certificering en kwaliteit. Dat is bijzonder gunstig voor ons. Op voorwaarde dat de vrachttarieven binnen afzienbare tijd normaliseren, ben ik bijzonder positief over de toekomst van ons marktsegment."
Thaise groene asperges horen eveneens tot het basisassortiment van Koerner Agro
Foto's: Koerner Agro / Winter Trading GmbH
Voor meer informatie:
Nicola Winter
Winter Trading GmbH / Koerner Agro
Hamburg, Duitsland
Tel : (+49)40 4719 5505
nicola@koerneragro.com
www.koerneragro.com