"De primeuraardappelprijzen zijn niet hoger dan vorig jaar"

Aan het begin van het vroege aardappelseizoen in de Pfalz spraken wij met Hartmut Magin, de eerste voorzitter van telersvereniging Pfälzer Grumbeere. "Hoewel er in april hier en daar wat sneeuw viel, zijn de aardappelplanten goed gegroeid dankzij de irrigatie in mei. Consumenten kunnen blij zijn dat ze nu weer kunnen genieten van aardappelen die duurzaam in onze regio geteeld zijn. Wij telers zijn blij dat de gewassen zeer goed gegroeid zijn en dat ook de kwaliteit zeer goed is. Even belangrijk is het feit dat we nu weer aan de vraag kunnen voldoen en daarmee onze bijdrage aan de continuïteit van de bevoorrading kunnen leveren", zegt Hartmut. Bij de vroege aardappelen rekent Pfälzer Grumbeere op een oogst van 90.000 - 100.000 ton, die af worden genomen van 265 bedrijven rondom de Pfalz.  


Hartmut Magin 

3.500 ton per dag
"We zijn een week eerder dan andere regio's. In het afgelopen jaar hadden we in april nog met veel vorst te maken. Dit jaar was het weer milder", aldus Hartmut. "De irrigatievereniging in de regio vormt zo een goed netwerk dat men in bepaalde gebieden temperatuur-schommelingen en hevige neerslag digitaal kan controleren. Door de tijd die dit bespaart is het daadwerkelijk kostenefficiënter, vooral omdat je ook op arbeidskosten bespaart. Aan het begin van het seizoen ligt het prijsniveau nog iets hoger. Maar zodra de oogst toeneemt worden de prijzen, zoals bij ieder product in de loop van het seizoen het geval is, zeer snel consumentvriendelijker. De prijzen zijn echter niet hoger dan vorig jaar."

"Vijftig procent van onze teelt wordt in heel Duitsland geleverd. Iedere regio heeft natuurlijk haar eigen producten, maar in de twee tot drie weken dat we volop in bedrijf zijn, kunnen we tot wel 3.500 ton per dag verkopen, wat natuurlijk niet allemaal hier in de Pfalz geconsumeerd wordt. Via bedrijven zoals Helma Südwest, Maurer Parat, Meyer of Agrarhandel Müller worden de aardappelen rechtstreeks in bulk naar verpakkingsbedrijven in verschillende deelstaten getransporteerd en ter plaatse verpakt." Geografisch gezien heeft men in de Pfalz bovendien een klimaatvoordeel, aangezien het hier een paar graden warmer is dan in de rest van Duitsland.

Tegelijkertijd is er ook een voortdurende strijd om schapruimte door importaardappelen uit Cyprus, Egypte en Spanje. "Egypte ligt twee tot drie maanden op ons voor vanwege het klimaat, waarbij het land ook slechts een levertijd van zes tot acht weken heeft. Als teler en handelaar moet je dat in het oog houden en je tijden daarop aanpassen. Inkopers willen er zeker van zijn dat zij de goederen ontvangen. Maar natuurlijk kan het tot vertragingen of zelfs oogstuitval komen vanwege het weer. Daarom is het belangrijk om steeds in contact te blijven met de handel", zegt Hartmut.

Teeltkosten stijgen met 25-30 procent
Volgens Hartmut zijn de teeltkosten met 25-30 procent gestegen. Met name meststoffen zijn drie tot vier keer zo duur geworden, wat deels samenhangt met de sancties tegen Rusland vanwege de oorlog in Oekraïne. "De omstandigheden eromheen waren belastender dan de aardappelmarkt zelf," zegt Hartmut.

Om de verhoging van het minimumloon in oktober maakt de aardappelsector zich minder zorgen. "Op 1 januari hebben we al een loonsverhoging gehad en op 1 juli krijgen we er nog een. Aangezien een groot deel van de teelt en oogst inmiddels machinaal of geautomatiseerd gebeurt, worden wij minder door deze verhogingen getroffen dan bijvoorbeeld groententeeltbedrijven die nog sterk afhankelijk zijn van handarbeid. Wat de prijzen wel opdrijft zijn de landbouwmachines. Door een tekort aan chips konden deze deels niet geleverd worden en de prijsspiraal is momenteel sterk stijgende. Daarom is het heel belangrijk om als teler van een gezond en duurzaam lokaal geteeld basisvoedingsmiddel concurrerend te blijven." 

Positieve trend zet door
"Voor corona waren we een beetje gedeprimeerd, omdat de aardappelconsumptie wat lager was. Tijdens de pandemie is de consumptie echter aanzienlijk gestegen. Momenteel rekent men op een verbruik van ongeveer 65 kg per hoofd van de bevolking, met inbegrip van verwerkte producten zoals friet, chips of gnocchi. De consumptie van consumptieaardappelen zelf ligt momenteel op minder dan 20 kg. Daarmee is de consumptie weliswaar weer licht gedaald, maar we zitten wel nog steeds in een positieve trend. Met verschillende campagnes, bijvoorbeeld op scholen, proberen we kinderen dichter bij de teelt van aardappelen als gezond voedingsmiddel te brengen."

Trends wat betreft rassen
Het standaardassortiment is hetzelfde gebleven als vorig jaar. In de Pfalz is nog steeds een trend richting vastkokende aardappelen te zien. "Gekookte en gebakken aardappelen zijn nog steeds zeer populair. Wat wij nu aan creativiteit inbrengen is bijvoorbeeld dat we voor meer kleurvariatie op het bord zorgen door het assortiment aan aardappelen met een rode schil uit te breiden." In het voorjaar is er bijvoorbeeld een aardappel met dunne schil verkrijgbaar, de Pellissimo, die niet meer geschild hoeft te worden maar gewoon direct gekookt en gegeten kan worden.

Ontwikkeling van de aangesloten bedrijven
"Om leeftijdsredenen hebben sommige van de oorspronkelijk meer dan 300 aangesloten bedrijven hun activiteiten stopgezet, terwijl anderen hun krachten hebben gebundeld. Er zijn ook bedrijven die hun aardappelen het hele jaar door op kunnen slaan en hun opslagcapaciteit uitgebreid hebben. Bovendien telen sommigen na de aardappeloogst vaak ook nog andere gewassen," aldus Hartmut.  Anderzijds zijn er genoeg jonge telers die vaak nieuwe technologie gebruiken om de aardappelteelt verder te ontwikkelen. De voorbereiding, sortering en het verpakken van aardappelen is tegenwoordig vrijwel volledig geautomatiseerd.

Verwerking
"In de chipssector zijn we in de regio natuurlijk sterk vertegenwoordigd door de firma Intersnack in Frankenthal. Daar wordt met verschillende aardappelrassen geëxperimenteerd en in combinatie met verschillende kruiden gewerkt. Omdat we bijzonder vroeg zijn met de teelt en de oogst, vullen wij bij friet graag het gat tussen de oude en nieuwe oogst van de grote teeltgebieden. Dat geldt ook wanneer het in andere regio's tot vertragingen of tekorten komt", zegt Hartmut tot slot.

Voor meer informatie:
Hartmut Magin
Pfälzische Früh-, Speise- und Veredlungskartoffel-Erzeugergemeinschaft w. V.
Martin-Luther-Str. 69
D-67433 Neustadt, Duitsland
Tel: +49 (0)6321 92747 17
info@pfaelzer-grumbeere.de 
www.pfaelzer-grumbeere.de


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven