Mission Produce heeft haar financiële resultaten over het tweede fiscale kwartaal, eindigend op 30 april 2022, bekendgemaakt.
"Ik ben blij dat we erin zijn geslaagd onze activiteiten weer op de rit te krijgen na enige operationele uitdagingen die voortvloeiden uit de implementatie van ons ERP-systeem," zegt Steve Barnard, oprichter en CEO van Mission Produce. "De avocadomarkt liet recordhoge verkoopprijzen per unit zien tijdens het tweede fiscale kwartaal. Deze waren het gevolg van de kleinere oogst in Mexico en de lagere beschikbaarheid. De consumentenvraag bleef echter onverminderd sterk. De huidige problemen met de beperkte beschikbaarheid binnen de sector kan Mission Produce opvangen dankzij haar investeringen in verticale integratie."
De totale opbrengsten namen in het tweede kwartaal met 18% toe tot €261,3 mln, tegenover €314,5 mln in dezelfde periode van het voorgaande jaar. Deze groei werd aangejaagd door een toename van 44% van de gemiddelde stuksprijs van avocado's. De stijging kan worden toegeschreven aan de lagere beschikbaarheid in inflatoire druk. De hogere inkomsten werden deels tenietgedaan door een daling van het verkoopvolume (-19%), die voornamelijk werd veroorzaakt door de beperkte beschikbaarheid. De binnenlandse volumes namen relatief minder sterk af.
De brutowinst daalde in het tweede kwartaal met €6,9 mln, ofwel 27%, naar €18,6 mln, en het brutowinstpercentage daalde met 440 basispunten naar 7,1% van de opbrengsten. De dalingen werden hoofdzakelijk veroorzaakt door de impact van de lagere verkopen binnen het segment Marketing & Distribution en de absorptie van vaste kosten die hiermee samenhangen. Ook binnen het segment International Farming daalde de brutowinst onder invloed van de timing van gemaakte kosten en de impact van prijzen op jonge mangoteeltbedrijven."
Marketing & Distribution: nettoverkopen in segment Marketing & Distribution namen met 18% toe tot €258 mln.
Aangepast EBITDA van dit segment nam met €4,2 mln af (-28%) naar €11 mln.
Alle verkopen van het segment International Farming gaan naar het segment Marketing & Distribution en het overige deel van de opbrengsten komt voort uit diensten aan derde partijen.
Gelieerde verkopen zijn geconcentreerd in de tweede helft van het boekjaar, parallel aan het oogstseizoen in Peru, dat doorgaans van april tot augustus loopt.
Het bedrijf exploiteert momenteel 300 hectare mangoboomgaarden in Peru, die zich grotendeels nog in een vroeg stadium van productie bevinden. De timing van de mango-oogst valt in het fiscale tweede kwartaal, vandaar dat mango's een grotere impact op de financiële prestaties van het segment hebben.
Vooruitzichten derde kwartaal 2022:
- De aantallen in het derde kwartaal zullen naar verwachting toenemen, maar desondanks 10% -15% lager blijven. De druk op het derde kwartaal zal deels worden weggenomen door de grotere aanvoer van product uit Peru en Californië.
- Het bedrijf verwacht dat de prijsomgeving in het derde kwartaal verder zal rationaliseren.
Voor meer informatie:
Jenna Aguilera
Mission Produce, Inc.
press@missionproduce.com
www.missionproduce.com