Grote oogst vroege Zuid-Afrikaanse Valencia's en easy peelers verwacht

Nu op Blydevallei, in Hoedspruit (Limpopo), het seizoen van vroege citroen- en grapefruitrassen voorbij is, richt het bedrijf zich op de oogst van de eerste Valencia's en easy peelers. 

Het Valencia-seizoen is net begonnen (Foto's: Blydevallei)

“Het Valencia-seizoen staat nog in zijn kinderschoenen, maar tot dusver zijn de kwaliteit en maten goed. We verwachten dat de maten 64/72 dit seizoen pieken en rekenen op grote verhandelbare aantallen," zegt dr. Pieter Scholtz, een voormalig veearts die over is gestapt op de fruitteelt en eigenaar is van Blydevallei. "We zijn al begonnen met de pluk van onze mandarijnen en zijn momenteel druk met de oogst van Royal Honey Murcotts, waarna we vanaf week 24 over zullen gaan op de pluk van Nadorcotts. De mandarijnen zien er dit seizoen prima uit met een intense kleuring en een hoog suikergehalte."

Het in Hoedspruit gevestigde bedrijf oogst jaarlijks zo'n miljoen kartons citrus en beschikt over een citrusareaal van 700 hectare, waarop grapefruit, easy peelers, citroenen en Valencia's worden geteeld. Daarnaast worden er op het bedrijf ook nog eens 5.000 ton mango's geoogst, waarvan het leeuwendeel wordt verpakt onder het bekende Canyon Gold-merk. 

"De afgelopen 15 jaar werd het merendeel van onze citrus onder ons eigen merk Canyon Gold geëxporteerd, dat op veel markten inmiddels een populaire merknaam is geworden. Voor mango's wordt het Canyon Gold-merk vooral op de lokale markt gebruikt," voegt Charlene Leicester eraan toe, die als marketingmanager werkzaam is bij Blydevallei. 

"Wat betreft citrus zijn we als teler geheel geïntegreerd in de kostenketen. Dit betekent dat we ons eigen citrus telen, verpakken en zorg dragen voor de logistieke keten tot het fruit de consument bereikt," zegt hij. "We maken voor specifieke markten of klanten wel gebruik van exporteurs, maar we exporteren ook zelf, onder meer naar Europa en China."

De sluiting van Chinese havensteden als gevolg van de lockdown, evenals de oorlog in Oekraïne, hebben dit jaar bijgedragen aan een buitengewoon lastig grapefruitseizoen. Blydevallei oogst per seizoen ongeveer 300.000 kartons (15 kilo) klasse I grapefruit. 

"Omdat ons seizoen zo vroeg begon en de meeste retailprogramma's in de EU nog niet overgeschakeld zijn, gaan de meeste van onze citroenen nu naar het Midden-Oosten en Rusland. De Europese citroenmarkt is momenteel fantastisch."

Gelukkig kwamen de late regens op het moment dat de citroenen op het bedrijf al waren geplukt. 

Van links naar rechts: Thabiso Ndlovu, Jabulani Mathebula en Samuel Morema van Blydevallei

Blydevallei is synoniem voor mango's
Mango's zijn de grote trots van Blydevallei en het bedrijf heeft flink geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling op het gebied van mango's. Zo testte zij rassen en werd er een technologie voor het drogen van mango ontwikkeld.

"Het ras Shelly van Westfalia laat groei zien en de marketing die dit ras ondersteunt, is briljant," merkt Scholtz op. "Dit mangoras heeft een waanzinnige smaak en zoetheid en is bovendien langer houdbaar dan andere rassen."

Het mangoareaal van het bedrijf telt 200 hectare. Het voornaamste ras dat wordt geteeld is Keitt, een groot, veelzijdig mangoras dat zowel geschikt is voor de versmarkt als om gedroogd te worden. 
De lokale mangomarkt groeit gestaag, maar momenteel breiden mangoboomgaarden zich nauwelijks uit. 

Het bedrijf heeft polyzakken (1 kilo) geïntroduceerd voor haar Rosa-mango's, die niet in een doos passen; de gemiddelde maten van dit ras zijn stukken kleiner dan van andere rassen, die doorgaans in kartons van 4 kilo worden verpakt. De zak is goed ontvangen op de gemeentelijke markten, waar deze bij wijze van proef werd geïntroduceerd. Naar aanleiding hiervan besloot het bedrijf de zakken uit te rollen naar andere retailmarkten en een aantal lokale afnemers. 

Het team van Blydevallei 

Drogen mango's rendabel alternatief voor de export
De mangotak van het bedrijf werkt anders dan de citrustak: fruit voor de export en specifieke programma's wordt verpakt bij BBI, terwijl mango's voor gemeentelijke markten door Canyon Packers worden verpakt, het eigen pakstation van het bedrijf.

Westfalia Marketing, waarvan Blydevallei sinds 2012 aandeelhouder is dankzij de aankoop van Mariepskop, is verantwoordelijk voor de export van de mango's. 

"Op de exportmarkt concurreren we vooral met landen in Zuid-Amerika, die over een gunstig klimaat beschikken voor de mangoteelt. Landen zoals Peru en Brazilië telen mango's met een goede kleuring, die erg populair zijn op de Europese markt. Mexico, 's werelds grootste mangoteler, richt zich echter hoofdzakelijk op de Amerikaanse markt. Over het algemeen doen Zuid-Afrikaanse mango's het beter in het Midden-Oosten, een markt die dichterbij is, hoewel we ook redelijke aantallen naar Hongkong exporteren."

Mango-export zou weleens af kunnen nemen
De export werd bemoeilijkt door de schaarse beschikbaarheid van containers, een uitdaging die niet eenvoudig op te lossen is wanneer men werkt met een kwetsbaar product zoals mango's.

"De planning van containerladingen mango's vergt veel meer tijd dan die voor citrus. Mango's kunnen niet wachten tot er een container vrij komt. Vanwege de goede prijzen die wij krijgen voor gedroogd product zullen we in de toekomst misschien lagere aantallen gaan exporteren."

Het drogen van mango's is een uitstekend alternatief gebleken en het gedroogde product vliegt over de toonbank, met name het voorbije seizoen. De opbrengsten van vroege rassen, zoals Tommy Atkins en Shelly vielen lager uit. Dit resulteerde in een fors tekort aan mango's voor drogerijen, wat de vraag verder opdreef.

"Zuid-Afrika is uitgegroeid tot een grote concurrent voor West-Afrika wat betreft gedroogde mango, en ik denk dat we met ons gedroogd product een sterke positie op de markt kunnen veroveren," zegt Scholtz. "Zuid-Afrikaans fruit heeft naar mijn idee de beste kwaliteit en dient uiteraard aan bepaalde eisen te voldoen voordat het aan klanten wordt geleverd. Onze klanten zijn er dus van verzekerd dat zij een product van constante hoge kwaliteit ontvangen en dat is exact waar zij naar op zoek zijn."

Ambitieuze ontwikkelingen in fruitteelt Botswana
Blydevallei heeft een meerderheidsbelang in het Selebi Phikwe Citrus Project in het noordoosten van Botswana.

Jonge citrusboomgaarden in het noordoosten van Botswana, die werden aangelegd door Blydevallei en partners.

Tijdens de eerste fase  (die voor december 2022 wordt voltooid) zullen er 900 hectare citrusbomen worden aangeplant (er werden tot nu toe al 710 hectare aangeplant). Het uiteindelijke doel is het realiseren van 1.200 hectare, waar een breed portfolio aan citrus zal worden geteeld: citroenen, grapefruit, Navels, Valencia's en premium mandarijnen.

Op Selebi Phikwe worden sinds kort ook proeven gedaan met de teelt van avocado's, mango's, bananen en andere gewassen. Het project is bedoeld om de ontwikkeling van de fruitsector in het Zuid-Afrikaanse land te stimuleren, dat nu eigenlijk vooral bekend is om haar vleesproductie. 


In totaal zal er een citrusareaal van 1.200 worden gerealiseerd in het kader van het Selebi Phikwe citrus-project

Voor meer informatie: 
Charlene Leicester
Blydevallei
+27 15 795 5087
charlene@blydevallei.co.za
blydevallei.co.za


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven