Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Winnaars productkeuringen bekend

Brancheorganisatie AGF Detailhandel Nederland wordt Ambachtelijke Vershandel Nederland

Tholen – De meeste, zo niet alle AGF-winkels hebben hun assortiment aan AGF uitgebreid met allerlei andere producten. Velen hebben het ambacht van het maken van rauwkosten, salades, soepen, sappen, maaltijden geïntroduceerd maar ook een breder assortiment aan versproducten als kaas, zuivel, vleeswaar, noten, chocola, wijn. “We willen recht doen aan hoe jullie je ontwikkelen en daarom heten we vanaf nu Ambachtelijke Vershandel Nederland”, zei directeur Marco Maassen. Hij onthulde de nieuwe naam en het logo van de branchevereniging voor de AGF-winkels op het Ver(s)bijzonderen event waar AGF-ondernemers zich verdiepten in de consument van de toekomst.


Directeur Marco Maasse onthulde de nieuwe naam en het logo

Klik hier voor de fotoreportage

Wil de klant van de toekomst nog wel groenten en fruit kopen bij de speciaalzaak? Hoogleraar eMarketing aan de ErasmusUniversiteit Prof. Dr. Cor Molenaar schetste een beeld van de wensen en verwachtingen van de Millenals en Gen Z generatie. Zij zijn gewend aan gemak, denken aan hun gezondheid, willen speciale producten hebben en zijn bereid te betalen voor beleving. “Dat gaat veel kansen bieden,” zei hij. “Voor beide generaties zijn social media heel belangrijk, dus daar moet je met hen het contact gaan leggen, bij voorkeur via vlogs.” 

Bedrijfskundigen in spe Mattias Postma en Corné Witte hadden namens AVN onderzoek gedaan naar het koopgedrag van deze jongere generaties en zoomden daar nog wat verder op in. In 2030 zal ruim 50 procent van de bevolking bestaan uit consumenten die in het digitale tijdperk zijn opgegroeid. Ze gaan nog best graag naar de winkel blijkt, maar oriënteren zich ’s avonds op de bank via het internet. Zet daar een sterk merk neer, is hun advies, want daar zijn jongeren gevoelig voor en creëer ook een online bestelmogelijkheid.
Verder doen jongeren geen routine aankopen en shoppen tussen vijf en acht voor hun avondmaaltijd. Zorg dat je daar de openingstijden van je winkel op aanpast.

Jackpot gevonden
Ondernemers Enzo Cassaro van Vershal Boontjes en Ton Kanters van Gezond Genieten hebben zich doorontwikkeld tot twee totaal verschillende concepten. Vershal Boontjes zet in op volumeverkoop en heeft met een omzet van jaarlijks 3,5 miljoen op 250m2 vooral ruimtegebrek. Enzo verklaarde dat hij de jackpot had gevonden met zijn formule: een discountwinkel met marktachtige setting vol kwaliteitsproducten is de perfecte deal. Enzo: “De perceptie is: ik krijg hier een goed product voor een hele leuke prijs.” Belangrijke pijlers zijn social media waarmee hij via vlogs klanten, maar ook personeel aantrekt, en openingstijden: 365 dagen per jaar van 07:00 tot 20:00 uur.

Ton Kanters heeft drie gemakswinkels waarbij AGF een impulsaankoop voor zijn consumenten geworden is. “We hebben een heel breed assortiment met een ruime keuze aan gemaksproducten voor allerlei eetmomenten en voor een brede doelgroep, zowel jonge als oudere consumenten en gezinnen. Voor hen is gemak en snelheid heel belangrijk”, vertelde Ton. Het verkopen van deze producten kan tegen een hogere marge en omdat bijna alles op één locatie wordt gemaakt is het ook zeer efficiënt. Door taken te delegeren is het ook mogelijk om drie winkels aan te sturen. En ja, ook voor het merk Ton Kanters Gezond Genieten zijn social media en openingstijden pijlers onder het succes.

In vervolg daarop kwam Bram Rijkers van AVN aan het woord over een aantal ondersteunende diensten die ondernemers helpen die slag te maken naar digitaal en zich te ontwikkelen naar een moderne ondernemer in ambachtelijk vers. Zo kan AVN een kosteloze analyse maken over de online vind- en zichtbaarheid van je winkel en je helpen stappen te maken naar e-commerce.


Winnaars product keuring

Tot slot kregen een aantal ondernemers die mee hadden gedaan aan de productkeuring prijzen uitgereikt. Totaal waren 47 producten vooraf ingezonden om mee te dingen naar goud, zilver of brons in de categorie Gezond of Gemak. De Èchte Groenteman Simon Dragt, De Gruntehoof, Saes Weert, Huver Groente & Fruit, Landwinkel Versluis, Vershof Zonneplein, Ton Kanters Gezond Genieten en Gijs van de Hoef vielen in de prijzen.

Klik hier voor de fotoreportage