Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
João Marcos de Souza Lima, Agros (Brazilië):

"Na het succes op de Europese markt willen we met onze rassen de Amerikaanse markt bereiken"

De fruitteelt heeft een snelle expansie doorgemaakt in de San Francisco-vallei in de Braziliaanse staat Pernambuco, het belangrijkste druiventeeltgebied van het land. Daar is ook Agros gevestigd, een van de grootste Braziliaanse druivenbedrijven.

"Agros is al 19 jaar actief in de fruitmarkt en Direct Market, de afdeling van het bedrijf die zich op de export en import toelegt, bestaat sinds 10 jaar. We zijn gespecialiseerd in druiven. Vorig jaar behoorden we tot de grootste Braziliaanse bedrijven qua afzet op de binnenlandse markt, waar we het fruit onder meer verkopen onder de premiummerken Delicat en Preferita", vertelt João Marcos de Souza Lima, coördinator voor de buitenlandse handel. "Agros heeft de afgelopen twee jaar ondanks de pandemie een sterke groei doorgemaakt en het blijft terrein winnen als exporteur."

"Na een overeenkomst voor de teelt en afzet van de rassen van SNFL, zijn we in 2020 begonnen met een eerste, nog beperkte, export naar Nederland. Vorig jaar hebben we 146 exportoperaties uitgevoerd naar Nederland, Engeland, Argentinië en Spanje. We hebben in die landen enkele grote overeenkomsten getekend. Dit jaar hebben er enkele Braziliaanse bedrijven het Vitória-ras in de Verenigde Staten op de markt gebracht en ook wij willen in dit tweede semester van het jaar met dit product aan de slag. We bestuderen eveneens de mogelijkheden voor export naar de Verenigde Arabische Emiraten."

"We willen beetje bij beetje en op verantwoorde wijze groeien, waarbij we altijd kwaliteit vooropzetten in service en product. Het doet ongelooflijk deugd om te zien hoe ver we al staan sinds we met het bedrijf zijn begonnen."


Ayron, vertegenwoordiger van Delicat, Gustavo, financieel directeur, en João Marcos, coördinator voor de buitenlandse handel

"We werken met een breed scala aan druivenrassen, waaronder Vitória, een zwarte pitloze druif die erg populair is in het VK, Timpson, een witte pitloze druif, en Krissy en Iris, twee rode pitloze rassen. Dit jaar hebben we ook Melody beschikbaar, een zwart pitloos ras van SNFL, evenals Melodía, een Braziliaanse rode druif van Embrapa. Voor de Argentijnse markt hebben we rassen met pit zoals Italia, Nubia en Benitaka."

"Dit jaar ronden we de tweede fase van onze koelopslag af, waardoor we plaats zullen hebben voor 1.500 pallets."


Jubilino, adviseur voor Preferita

"Met 2,5 oogsten per jaar hebben we jaarrond Vitória druiven beschikbaar"
In de San Francisco-vallei, bekend als het "Braziliaanse Californië", wordt naar schatting ongeveer 90% van de door het land geëxporteerde druiven geoogst. "Het klimaat van deze regio stelt ons in staat om 2,5 oogsten per jaar te hebben. Daardoor hebben we van het ras Vitória jaarrond volumes om aan de marktvraag te voldoen, ook in de Verenigde Staten."

In de eerste helft van het jaar heeft ook het weer, naast de huidige complexe marktsituatie, impact gehad op de export van witte druiven. "De regens hebben ervoor gezorgd dat het seizoen voor deze druiven niet is verlopen zoals we hadden verwacht. We hebben heel wat minder pallets kunnen exporteren. Bovendien is het momenteel in sommige zuidelijke regio's ongebruikelijk koud, wat de consumptie naar beneden haalt."

De huidige situatie op de druivenmarkt is volgens João Marcos de Souza in veel opzichten niet goed voor Brazilië. "Er gaan meer volumes uit andere landen naar bijvoorbeeld Europa en Argentinië, maar dat heeft ook gevolgen voor de prijzen op de lokale markt. Daarnaast is er de kostenstijging, onder meer ook van het vervoer over land en over zee. Daarom zijn we van mening dat de markt de prijzen zal moeten verhogen om de logistiek te kunnen betalen."

"Het wordt een heel uitdagend seizoen, maar een van onze doelen is om de druiven in de Verenigde Staten op de markt te brengen. We zullen daar werk van maken en ik heb er alle vertrouwen in dat we erin zullen slagen."

Voor meer informatie:
Agros
Av. Central, 953 - Portal da Cidade
56313-050 Petrolina/PE (Brazilië)
Mob: + 55 87 98842 4392
Tel: +55 (87) 3861 2356
agros.com.br

Publicatiedatum: