Van 5 tot en met 10 juni verkent de Prinselijke Missie onder leiding van H.K.H. Prinses Astrid de Oostkust van de VS. De Verenigde Staten gelden als één van ’s werelds grootste handelsnaties en ze importeren steeds meer verse groenten en fruit. Pré-Covid-19 exporteerde België voornamelijk asperges, prei, selderij, spruiten en witloof naar de VS. BelOrta zet deze producten tijdens de Prinselijke Missie opnieuw in de kijker.
Met ruim 337 miljoen inwoners zijn de Verenigde Staten een afzetmarkt met veel potentieel. België staat op een 5de plaats onder de Europese leveranciers van verse groenten, na Spanje, Nederland, Frankrijk en Italië. Zo was België in 2021 verantwoordelijk voor 87% van de export voor selderij en 75% voor witloof richting de VS.
Banden pré-Covid-19 opnieuw aanhalen
De Belgische voedingsdelegatie zal tijdens de Prinselijke Missie onder meer langsgaan op de vroegmarkten van Philadelphia, New York en Boston. Daarnaast staan er ook contacten gepland bij een aantal Amerikaanse importeurs. Op woensdag 8 juni vindt in New York het tasting-event ‘A taste of Belgium’ plaats, waar groothandelaars en importeurs zelf kunnen kennismaken met en proeven van typische Belgische groenten, zoals witloof, prei en asperges.
"Voor de coronapandemie exporteerden we 50% meer witloof als in 2021. Nu het ergste van de pandemie achter de rug lijkt te zijn, willen we de banden opnieuw aanhalen zodat de Amerikanen weer van ons witloof kunnen genieten. Belgisch witloof wordt in de VS immers vaak in één adem genoemd met Belgisch bier en Belgische wafels", zegt Didier Lepoutre, verantwoordelijke voor marktontwikkeling en -expansie binnen BelOrta.
Voor meer informatie:
BelOrta
Mechelsesteenweg 120
2860 Sint-Katelijne-Waver, België
+32(0)15 55 11 11
info@belorta.be
www.belorta.be