Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bart Nemegheer, De Aardappelhoeve:

"Met de huidige contractprijzen wordt het praktisch onmogelijk aardappelen te blijven telen"

Tholen - "De aardappelen uit Spanje worden op het moment in hoog tempo aangeleverd", vertelt Bart Nemegheer van De Aardappelhoeve. "Iedereen is nu net met de hoofdoogst bezig en zeker uit de regio Sevilla is de kwaliteit buitengewoon goed dit jaar."

Het onstuimige weer heeft, zo stelt Bart, weinig gevolgen voor het Spaanse aardappelseizoen gehad. "Alleen in Cartagena is er sprake van een mindere kwaliteit door het overvloedige regen. Over het algemeen ziet het seizoen er echter zeer goed uit."

Ook met de bio-aardappelen is de oogst in Spanje op het moment volop aan de gang. "Hier kunnen we ook spreken van goede opbrengsten en uitermate goede kwaliteit. We hebben inmiddels mooie primeuraardappelen mogen ontvangen." Het aandeel bio blijft, volgens de ondernemer, stabiel in Europa en misschien zelfs licht stijgend. "Europa wil natuurlijk naar een aandeel bio van 30 procent in 2030 met haar Farm-to-Fork strategie. We zouden het aandeel graag sneller zien stijgen, maar door de huidige crisis is de consument prijsbewuster en voorzichtiger met uitgaven. Dit heeft ook zijn weerslag op de biologische aardappelen, omdat zij iets duurder zijn. Over het algemeen mogen we echter niet klagen."

De steeds hoger wordende kosten drijven telers voorlopig nog niet massaal naar de graanteelt, verzekert Bart. "Het aardappelareaal is het afgelopen jaar zelfs iets toegenomen. De vraag is goed, waardoor alles, ondanks corona, goed door is blijven lopen. Ook de export van aardappelproducten bleef voortvarend. De vraag is en blijft er. Wel zullen, door de gestegen kosten, de contractprijzen omhoog moeten om toekomstbestendig te blijven. Met deze prijzen is het anders praktisch onmogelijk om aardappelen te blijven telen."

Aan de afzetkant ziet Bart een stijgende populariteit van verwerkte convenienceproducten. "Dit is vooral een tendens bij jonge consumenten. Deze kiezen steeds vaker voor het voorgekookte product voor gebruiksgemak. Het is een groeiende markt, waar je als handelaar op in zal moeten spelen. Ik geloof er echter heilig in dat er ook altijd plaats zal blijven voor de verse aardappel op het bord."

De Aardappelhoeve speelt op convenience in met haar merk The Potato Chef. "Hiermee bieden wij een grote variƫteit voorgekookte, smakelijke aardappelproducten aan, waarmee we de consument een keuze willen geven. Bovendien is het een oplossing voor onze reststromen. In de versmarkt moet je heel streng zijn met het sorteren. Als er een lichte beschadiging of vlekje is, gaan ze er onherroepelijk uit. Dit is natuurlijk zonde, maar wij kunnen deze aardappelen gebruiken voor onze producten van The Potato Chef. Zo kunnen we ook deze aardappelen opwaarderen tot een product voor dagelijkse consumptie."

Voor meer informatie:
Bart Nemegheer
De Aardappelhoeve
Putterijstraat 7A
8700 Tielt (Belgiƫ)
+32 (0)477 29 17 84
bart@deaardappelhoeve.be        
www.deaardappelhoeve.be