De Turkse zeehavens lijken het meest te profiteren van de aanhoudende oorlog tussen Rusland en Oekraïne. De havens in het transcontinentale land kregen de extra ladingen, omdat Turkije geen schepen onder Russische vlag verbood, terwijl de Verenigde Staten, de Europese Unie en vele Aziatische naties dat wel deden door middel van sancties vanwege de inval in Oekraïne eind februari.
Uit gegevens blijkt dat de Turkse havens in de periode januari-april van dit jaar 6.000 ton meer overslaggoederen hebben behandeld dan in dezelfde periode vorig jaar. De havens hebben van januari tot april 2022 130,8 mln ton goederen behandeld, waarvan 27,7 mln ton transitogoederen, tegenover 124,9 mln ton goederen, waarvan 24,4 mln ton transitogoederen in dezelfde periode van 2021.
De blokkade in de Zwarte Zee heeft echter grote gevolgen voor de Turkse havens wat betreft de overslag van Russische en Oekraïense vracht. De Zwarte Zee grenst aan de kusten van zowel Rusland als Oekraïne, die nu met elkaar in gevecht zijn, waardoor hun buitenlandse handel sterk wordt belemmerd.
In het eerste kwartaal van 2022 exporteerde Rusland 17,2 mln ton goederen naar de Russische binnenlandse markt, tegenover 19,6 mln ton in dezelfde periode van het voorgaande jaar. De Turkse havens ontvingen ook meer lading uit andere landen aan de Zwarte Zee, omdat Bulgarije en Roemenië Russische schepen de toegang tot hun havens hebben ontzegd.
Bron: container-news.com