Het Duitse zachtfruitseizoen komt momenteel in een stroomversnelling. "Aardbeien, frambozen, bramen en rode bessen zijn al volop verkrijgbaar, en vanaf deze week komen ook de eerste lokale blauwe bessen op de markt", zegt Christian Fischermann, directeur van Wolf Obst & Gemüse en gespecialiseerde zachtfruithandelaar op de groothandelsmarkt in Keulen.
"Het aardbeienseizoen van dit jaar heeft zich om verschillende redenen vrij traag ontwikkeld", aldus Christian. De verkoop van de Duitse witte asperges kwam volgens de groothandelaar daarentegen relatief vroeg op gang: "Begin april waren asperges al in marktrelevante hoeveelheden beschikbaar. De verkoopperiode omvat ongeveer zeven tot acht weken, waardoor we moeten rekenen op een vroeg seizoenseinde direct na Pinksteren." Traditioneel wordt de laatste Duitse asperge op Sint-Jansdag, 24 juni, op de markt gebracht.
Christian Fischermann in 2019 tijdens een bezoek van FreshPlaza aan de groothandelsmarkt
Goede vraag en prijsvorming
Inmiddels staat er meer Duits zachtfruit ter beschikking, ziet Christian. "Ondanks de hoge energieprijzen is het aanbod aan zachtfruit uit kassen en tunnels zeer tevredenstellend, hetzelfde geldt voor de vraag en het actuele prijsniveau. Alleen de kasaardbeien waren aan het begin veel te duur en vervolgens later in het seizoen weer te goedkoop, omdat er overschotten waren. Inmiddels zijn we echter compleet overgestapt op aardbeien uit tunnels en uit de vollegrondsteelt."
Het volledige assortiment aan lokaal zachtfruit omvat ook 'kleinere' soorten zoals rode bessen en bramen, indien mogelijk uit plaatselijke fruitplantages of het nabijgelegen grensgebied. "Rode bessen vormen een zeer kleine productgroep en zijn relatief moeilijk te verkopen. Dit zachtfruit wordt vooral door de horeca en geselecteerde afnemers goed ontvangen. De prijs hiervan ontwikkelt zich dit jaar zeer goed", schetst Christian. Bij de bramen en frambozen ligt het prijsniveau ongeveer op hetzelfde niveau als vorig jaar, voegt hij eraan toe.
Snoepfruit is een trend
Wolf Obst & Gemüse is inmiddels al vijftig jaar op de groothandelsmarkt in Keulen gevestigd. Door de jaren heen is het klassieke groothandelsbedrijf uitgegroeid tot een verzamelpunt voor regionaal zachtfruit. Nauwe banden met de plaatselijke telers en de goede kwaliteit zijn nog steeds de sleutel tot het succes, onthult Christian. "De handel in zachtfruit is zeer onzeker, want het is niet ongebruikelijk dat de prijzen dagelijks schommelen. Gisteren lag de aardbeienprijs op 2,00 euro per kg, vandaag alweer op bijna 3,00 euro per kg."
Ondertussen is 'snoepfruit' een duidelijke trend: "Alles wat uit de hand gegeten kan worden en past bij de trend van gezonde, bewuste voeding wordt steeds populairder. Vooral zachtfruit profiteert hiervan", wijst Christian op het verkooppotentieel van dit productsegment.
Productdiversiteit komt in het geding
Als lang gevestigde handelaar kijkt ook Christian echter met bezorgdheid naar de slepende standplaatsonderhandelingen rondom de groothandelsmarkt Keulen, en spreekt van het 'gebrek aan interesse' van de stad. "De consument is naar mijn idee uiteindelijk het grootste slachtoffer, omdat je gewoon niet alles in de supermarkt kunt kopen en de verscheidenheid aan producten door de eventuele sluiting van de groothandelsmarkt in het geding komt. Elke dag komen onze klanten vanuit een straal van 100 km naar de groothandelsmarkt: dat wil zeggen dat niet alleen de stad Keulen voor haar AGF-voorziening afhankelijk is van de groothandelsmarkt, maar ook het gehele stedelijke gebied er omheen."
Voor meer informatie:
Christian Fischermann
Wolf Obst & Gemüse GmbH
Köln Großmarkt
Marktstraße 10
D-50968 Köln, Duitsland
Tel: +49 (0)170 2302436
info@gemuese-wolf.de
www.gemuese-wolf.de