Beschikbaar inkomen Britten daalt meest sinds 2008

Italië: Nova Coop behaalt nettowinst van € 16,3 mln in 2022
De Italiaanse consumentencoöperatie Nova Coop heeft voor het volledige jaar 2021 een totale geconsolideerde omzet van € 1,8 mld en een nettowinst van € 16,3 mln gerapporteerd. Het e-commerce kanaal van de groep zette de groeitrend voort die tijdens de pandemie werd waargenomen (+11,1%), terwijl de thuisbezorging van levensmiddelen nu 300 gemeenten dekt in de vijf Piemontese provincies Turijn, Novara, Vercelli, Biella en Cuneo.
Bron: esmmagazine.com 

Beschikbaar inkomen Britten daalt meest sinds 2008, zegt Asda
Volgens levensmiddelenconcern Asda Group is het besteedbaar inkomen van Britse huishoudens het sterkst gedaald sinds 2008. Dit onderstreept de omvang van de kostencrisis in het land, terwijl de regering haar inspanningen opvoert om deze aan te pakken. Het wekelijkse gezinsinkomen dat aan niet-essentiële goederen kan worden besteed, daalde in april met gemiddeld € 47,53 ten opzichte van een jaar eerder, de grootste daling sinds de op twee na grootste supermarktketen van het VK begon met het publiceren van een tracker voor deze gegevens. Het is gedaald tot € 241 per week, het laagste sinds oktober 2018. Asda zei dat de omzet in de eerste drie maanden van het jaar met 9% daalde tot € 5,4 mld omdat klanten meer uit eten gaan na de versoepeling van de Covid-beperkingen.
Bron: bnnbloomberg.ca 

Nederlandse supermarktketen introduceert 'chatkassa' in België
De Nederlandse supermarktketen Jumbo introduceert zijn eerste 'chatkassa' in België, voor klanten die willen chatten met de kassière terwijl ze de tijd nemen om hun boodschappen in te pakken en af te rekenen. In Nederland bestaan dergelijke kassa's al een tijdje, maar de keten introduceert nu de eerste in België. Die komt in de nieuwe Jumbo-winkel in de Antwerpse gemeente Balen. "De chatkassa is vooral gericht op oudere, eenzame mensen," vertelt franchise-eigenaar Martijn Vis van de vestiging in Balen aan Het Nieuwsblad.
Bron: brusselstimes.com 

VK: Zapp in gesprek om 10% van personeel te ontslaan
Snelgrossier Zapp is het laatste bedrijf dat te lijden heeft onder de technologische crisis. Het deelt 10% van zijn personeel mee dat ze met ontslag worden bedreigd. Het in Londen gevestigde bedrijf vertelde het nieuws aan het personeel tijdens een vergadering met alle medewerkers en vervolgens in een e-mail, die is ingezien door Sifted.
Bron: sifted.eu 

Deense retailer Netto introduceert 'digitale kassa'
De Deense retailer Netto heeft een nieuw digitaal kassasysteem geïntroduceerd dat goederen herkent en registreert tijdens het bezoek van de klant aan de winkel, waarbij de betaling wordt gedaan via het Scan & Go-platform van de retailer. De oplossing zal in eerste instantie in vijf Netto winkels worden geïntroduceerd in de periode tot begin juli.
Bron: esmmagazine.com 

Carrefour ontkent geruchten over verkoop Poolse vestiging
Verschillende Poolse media meldden dat een verkoopovereenkomst was bereikt met Mid Europa Partners. Die investeerder is ook aandeelhouder van het Poolse e-commerce platform Allegro. Daarnaast zou er sprake zijn van een tweede koper: een vastgoedfonds van Griffin Capital Partners toonde interesse in het vastgoed van het supermarktconcern. Volgens website Dlahandlu lopen er al sinds dit najaar gesprekken met Mid Europa Partners. Carrefour ontkent de geruchten echter: tegen RetailDetail zegt de retailer dat het de Poolse divisie niet verkoopt.
Bron: retaildetail.eu

Meer dan een vijfde van de Britten heeft het moeilijk nu prijsinflatie voor levensmiddelen het hoogste niveau in 13 jaar bereikt
Meer dan een vijfde van de huishoudens in Groot-Brittannië zegt moeite te hebben om de eindjes aan elkaar te knopen nu de prijs van de wekelijkse boodschappen met 7% stijgt, het hoogste inflatieniveau in 13 jaar. Negen op de tien mensen zeggen zich zorgen te maken over de stijgende prijzen van de boodschappen, volgens de marktonderzoeksgroep Kantar, waarmee de kwestie op de tweede plaats komt na zorgen over energierekeningen nu de crisis rond de kosten van levensonderhoud gezinnen hard treft.
Bron: theguardian.com

Franse retailer Auchan is niet van plan zijn Rusland-strategie te wijzigen
De Franse retailer Auchan is niet van plan om zijn strategie in Rusland of de structuur van zijn lokale activiteiten te wijzigen, vertelde de Russische tak van het particuliere bedrijf aan Reuters in een commentaar per e-mail. Auchan Rusland reageerde op een verzoek om commentaar nadat een lokaal mediabericht suggereerde dat het de controle over haar binnenlandse activiteiten zou kunnen afstaan aan een derde partij.
Bron: reuters.com

België: Colruyt past prijscommunicatie aan
De Belgische supermarktketen Colruyt heeft zijn prijscommunicatie vereenvoudigd: op schapetiketten zien klanten niet langer wanneer de prijs is verlaagd als reactie op concurrenten. Aanbiedingen staan voortaan in het rood.
Bron: retaildetail.eu

Carrefour Polska heeft dit jaar 120 'Outlet'-zones geopend
Carrefour Polska heeft de ontwikkeling van zijn 'Outlet'-project versneld met de opening van 120 nieuwe Outlet-zones in winkels tot nu toe dit jaar. De groep heeft alleen al in het tweede kwartaal van het jaar 60 nieuwe zones geopend. Outletzones zijn aanwezig in zowel hypermarkten als Carrefour-supermarkten en bieden een selectie van non-foodproducten tegen aantrekkelijke prijzen.
Bron: esmmagazine.com

VK: Wie is Stuart Machin, de nieuwe CEO van Marks & Spencer?
Na een ambtstermijn van zes jaar is Steve Rowe teruggetreden als CEO van Marks & Spencer, waarmee een einde is gekomen aan een 39-jarige carrière bij de Britse retailer. Hij wordt in een van de meest vooraanstaande functies in het Britse bedrijfsleven opgevolgd door M&S's Stuart Machin, die de verantwoordelijkheid krijgt voor de dagelijkse leiding van het bedrijf en de directie.
Bron: esmmagazine.com

Kroatische retailers sluiten 2021 positief af, Konzum behoudt leiderschap
Alle grootste retailers in Kroatië rapporteerden omzetgroei in 2021, waarbij marktleider Konzum erin slaagde zijn belangrijkste rivalen, Lidl en Spar, op afstand te houden. Konzum, de supermarktketen die eigendom is van de Fortenova Group, bevestigde zijn leidende positie op de markt met een omzet van € 1,4 mld, een stijging van 6,7% op jaarbasis, volgens de gegevens van T-Portal. Het bedrijf rapporteerde een nettowinst van € 5,3 mln, een aanzienlijke verbetering ten opzichte van het voorgaande jaar, dat eindigde met een nettoverlies van € 17,2 mln.
Bron: esmmagazine.com

VK: Asda werkt samen met Blue Yonder en Bringg
Na de samenwerking met Blue Yonder in 2021 voor de digitale transformatie van haar end-to-end aanbodketen en retail activiteiten, heeft de grote Britse retailer Asda nu gekozen voor de Luminate Commerce oplossingen van het bedrijf om haar order management mogelijkheden te moderniseren. Asda gaat ook samenwerken met Bringg, een Blue Yonder technologie alliantiepartner, om elke schakel in de aanbodketen naadloos, verbonden en georkestreerd te maken.
Bron: progressivegrocer.com

Turkse snelbezorger Getir schrapt 14% van personeel 
De Turkse snelle boodschappenbezorger Getir is van plan om wereldwijd 14% van zijn personeel te schrappen, vertelde een bron met kennis van zaken aan Reuters. Het in 2015 opgerichte, in Istanbul gevestigde Getir is actief in ongeveer 50 steden in zeven Europese landen, de Verenigde Staten en alle grote steden in eigen land. De bron zei dat het besluit is genomen vanwege de stijgende wereldwijde inflatie en kosten.
Bron: reuters.com

VK: Lidl-klanten loven 'koopjesbox' groenten en fruit van € 1,76 die hele gezinnen voedt
Lidl-klanten hebben een weinig bekend product van de koopjesgigant geprezen. De retailer verkoopt boxen van € 1,76 met fruit en groenten die "nog goed te gebruiken zijn, maar anders zouden zijn weggegooid". Het maakt deel uit van Lidl's streven naar duurzaamheid en het verminderen van voedselverspilling. De boxen kosten € 1,76 en wegen ongeveer 5kg, en zijn normaal gesproken te vinden in de buurt van het kassagedeelte van de winkel, hoewel de beschikbaarheid van dag tot dag zal variëren. Voor gezinnen met een laag inkomen in deze tijden van crisis zijn de boxen een goede gelegenheid om voor een spotprijsje een grote hoeveelheid groenten en fruit in te slaan.
Bron: glasgowlive.co.uk

VK: Ocado zakt doordat kosten-van-levensonderhoudscrisis M&S treft
De aandelen van Ocado Group Plc zijn gedaald nadat de Britse online supermarkt de doelstelling voor de omzetgroei van zijn joint venture met Marks & Spencer Group heeft verlaagd, onder verwijzing naar de kosten van levensonderhoud in het land. Ocado Retail verwacht nu voor het boekjaar 2022 een groei in de lage eencijferige cijfers in plaats van de eerder voorspelde 10%, aldus een verklaring. De aandelen daalden tot 8% in Londen.
Bron: bnnbloomberg.ca

VK: M&S sluit nog eens 32 winkels om zich terug te trekken uit stadscentra
Marks & Spencer gaat nog eens 32 winkels sluiten omdat het zich terugtrekt uit de stadscentra, zeggende dat veel van deze winkels "hun impuls hebben verloren" als gevolg van een falend gemeentelijk of overheidsbeleid. Volgens het voorbeeld van de winkelketens zal de winst het komende jaar een vlakke lijn vertonen als gevolg van de "toenemende kostendruk en onzekerheid bij de consument". De beslissing om Rusland volledig te verlaten, na de leveringen tijdelijk te hebben opgeschort in het licht van de oorlog in Oekraïne, zal het bedrijf € 36,4 mln kosten, terwijl nieuwe EU-tarieven en grenskosten in verband met de Brexit € 34,8 mln aan winst en € 17,63 mln aan verloren handel hebben gekost.
Bron: theguardian.com

Duitsland: Gorillas kondigt interne veranderingen aan
Vanaf nu komt 90% van de inkomsten uit vijf belangrijke markten die een duidelijk pad naar winstgevendheid zijn ingeslagen: Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Nederland en de VS. Om deze reden heeft Gorillas besloten onze focus te verscherpen en verder te groeien in deze vijf markten, waar ze een enorm potentieel zien in de nabije toekomst. In Italië, Spanje, Denemarken en België, op zichzelf zeer aantrekkelijke markten, onderzoeken ze alle mogelijke strategische opties voor het merk Gorillas. In lijn met de focus op hun nieuwe kernprioriteiten, op hun Europese kernmarkten en op hun weg naar winstgevendheid, zullen bijna 300 teamleden van hun wereldwijde kantoor Gorillas verlaten.
Bron: gorillas.io

Recordomzet voor Spar, dat uitbreidt naar Zuid-Amerika
In 2021 heeft Spar een wereldwijde omzet behaald van € 41,2 mld, een stijging van 3,3%. Daarmee doorbreekt de organisatie voor het eerst de omzetgrens van € 40 mld. In de twee jaar na de uitbraak van het coronavirus is de omzet met meer dan 10% gestegen. Spar breidde ook haar e-commerce activiteiten uit naar 35 landen; de online omzet groeide in twee jaar tijd met 192%. In Europa realiseerde Spar een omzet van meer dan € 33 mld met 12.011 winkels in 27 landen. Er was een sterke groei in Polen (+20%), Zwitserland (+10,7%) en Hongarije (+7,2%). De goede cijfers illustreren de cruciale rol die onafhankelijke retailers overal ter wereld spelen, zegt Tobias Wasmuht, CEO van Spar International. Eind 2021 waren er wereldwijd 13.623 Spar-winkels in 48 landen. De retailer zal binnenkort aanwezig zijn in 51 landen: medio dit jaar zal Spar van start gaan in Letland, het 18e land in Europa, en Kazachstan volgt in het najaar. Daarnaast kondigt Spar de start in Zuid-Amerika aan: de organisatie is een partnerschap aangegaan met Los Jardines, een familiebedrijf in supermarktketens in Paraguay. Spar viert dit jaar haar 90-jarig bestaan: de organisatie werd in 1932 opgericht door de Nederlander Adriaan van Well met de ambitie om zelfstandige winkeliers te verenigen.
Bron: retaildetail.eu


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven