Laatste loodjes uitdagend Pools appelseizoen

"Hogere kosten zullen sommige telers ervan weerhouden in hun boomgaarden te investeren"

Poolse appelexporteurs hebben een zwaar seizoen achter de rug, zeker in vergelijking tot het voorgaande, zo laat Jakub Krawczyk weten, exportmanager van Appolonia. "Ons appelseizoen is nog niet voorbij. Het was geen gemakkelijk seizoen en er was sprake van problemen met de afzet. Tot december verliep het seizoen redelijk goed, maar tussen januari en april was de afzet laag en maakten we ons zorgen of we al onze appelen wel verkocht zouden krijgen."

"Gelukkig bracht mei wat verlichting, omdat de Belarussische markt toen weer openging voor Poolse appelen en de Poolse regering een programma introduceerde voor financiële ondersteuning aan telers die hun appelen aan de verwerkende sector leveren. De prijzen van alle appelen gingen in één keer met €0,07 - €0,08 omhoog en dat was gunstig voor telers. Het was een programma waar iedereen op zat te wachten."

"Het seizoen werd verder bemoeilijkt door zowel de pandemie als de oorlog in Oekraïne," vervolgt Krawczyk. "Het is vanzelfsprekend dat de pandemie extra uitdagingen opleverde. Onze regering heeft een paar weken geleden bekendgemaakt dat de pandemie voorbij is. Dit betekent dat alle winkels, scholen en diensten weer zoals vanouds functioneren. Dat gezegd hebbende, is er ook de oorlog in Oekraïne, die nog lange tijd zijn stempel op onze markt zal drukken. We weten immers niet hoe dit conflict af gaat lopen. Het gevolg is een hoge inflatie en hogere prijzen. Deze hogere kosten zal sommige telers ervan weerhouden in hun boomgaarden te investeren, wat een nadelig effect kan hebben op de kwaliteit van het fruit."

"In december hebben we onze nieuwe sorteer- en verpakkingslijnen in gebruik genomen. Het was enorm belangrijk voor ons om nog een pakstation te openen om nog meer appelen te kunnen verkopen. Gelukkig waren we net klaar met de bouw van deze faciliteit voor de prijzen weer fors stegen," zegt Krawczyk. 

Appolonia had echter geen problemen met containers, aangezien het bedrijf dit jaar geen appelen naar Egypte exporteerde. "We hebben berichten gehoord over containers met Poolse appelen die vast kwamen te zitten in Egyptische havens. Wij hadden hier geen problemen mee omdat we in 2022 geen appelen naar Egypte exporteerden. We hopen dat exporteurs die met dit probleem worden geconfronteerd toestemming krijgen om hun producten in de haven af te leveren."

Vanwege de inflatie geven consumenten minder uit aan appelen. Krawczyk: "Over het algemeen is de afzet van onze appelen wat gedaald en uit onze statistieken blijkt dat we minder appelen hebben verkocht dan vorig seizoen. Van januari tot eind april waren de verkopen beduidend lager. Mensen in de EU kiezen vaak voor andere producten omdat ze simpelweg minder geld te besteden hebben. Vorig seizoen was erg goed voor ons bedrijf in termen van afzet. Het huidige seizoen is daarentegen uitdagend en lastig."

"Volgend seizoen zouden we graag weer op grote schaal samenwerken met onze klanten in Egypte. Hoewel het documentair krediet de afzet tijdelijk belemmerde, zijn we ervan overtuigd dat we nu weer verder kunnen. Dankzij onze nieuwe sorteerlijnen zal het sneller en eenvoudiger worden om orders in zakken van 18 kilo voor onze partners in India te verwerken. We kijken er dan ook naar uit om in het nieuwe seizoen nog grotere aantallen fruit naar deze markt te verladen. Het is daarnaast belangrijk dat we de kwaliteit van de appelen op het hoge niveau van dit jaar houden. Er zijn markten waar we ons rechtstreeks op willen richten en we zullen hier veel energie in steken," zegt Krawczyk tot slot. 

Voor meer informatie: 
Jakub Krawczyk
Appolonia
+48 785 342 930
jakub.krawczyk@appolonia.pl     
www.appolonia.pl 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven