Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Chileens fruit kan beter concurreren op Chinese markt dankzij nieuwe verpakkingsmethode

UPAC Fruit is een telerscoöperatie die gevestigd is in Chile en Peru. Via deze coöperatie leveren telers hun eigen producten aan retailers, waardoor zij meer winst maken en kopers gegarandeerd zijn van betere prijzen. Juan Vicuna is werkzaam als sales director bij deze fairtrade-onderneming. Hij vertelt over de diensten die het bedrijf aanbiedt en haar ervaringen op de Chinese markt. 

Hogere inkomsten voor telers, lagere prijzen voor supermarkten
"In een traditioneel scenario zijn er vier grote spelers op de fruitmarkt: teler, exporteur, importeur en supermarkt. Wij liepen echter tegen problemen aan, zoals het gebrek aan begrip tussen de partijen en de hoge rotatiekosten per tussenpersoon."

Juan legt uit: "Dankzij dit initiatief kunnen telers eerlijke en hogere inkomsten genereren. Wij ontwikkelden het merk dat deze telers vertegenwoordigt: Just Fruit. We menen dat het hebben van een eigen merk van toegevoegde waarde is bij de export omdat klanten vaak grotere aantallen producten bij dezelfde bron afnemen."

In sommige gevallen werkt UPAC samen met telers die nog geen exportagentschap hebben en helpt zij hen met het oprichten van hun eigen exportonderneming.

Op de vraag hoe uniek dit scenario is antwoordt Juan: "Enerzijds zetten we speciale programma's op voor telers en ondersteunen we hen bij de beschikbare verkoopkanalen. Wij verkopen hun producten en zij kunnen de resultaten hiervan inzien via een online platform, waar elke teler een eigen gebruikersnaam heeft. Zij hebben toegang tot geüploade informatie met betrekking tot orders, facturen, etc. Dit alles volledig transparant en met een lagere commissie. Anderzijds kunnen wij supermarkten een stabiele aanvoer van premium fruit tegen een gunstige prijs garanderen. Binnenkort zullen wij over ons eigen merk met B-corporation- en Fairtrade-certificering beschikken."

Just Fruit voorziet Chinese groothandelsmarkten van kwalitatief hoogwaardig fruit 
Volgens Juan spelen supermarkten in Europa en de VS doorgaans een cruciale rol binnen de fruitwaardeketen. In China is dit anders. Hier is de verkoop op groothandelsmarkten beter dan in supermarkten.

"Chinese consumenten zijn op zoek naar premium importfruit, vandaar dat we onze verpakkingen hebben verbeterd. Zo gebruiken we kleurrijk bedrukte dozen voor TopSun en verpakkingen in de vorm van een kers voor onze kersenproducten."

Just Fruit verzond de afgelopen weken 35.000 kartons (van 4,5 kilo) druiven per luchtvracht naar China. "We waren eigenlijk van plan om deze producten aan de markt in Shanghai te leveren, omdat dit een premium markt is, maar vanwege de lockdown aldaar moesten we het fruit omleiden naar Guangzhou. Het fruit werd echter binnen korte tijd  afgezet. Blijkbaar viel dit type verpakking bij mensen in de smaak," vervolgt Juan.  

"In China hebben consumenten een voorkeur voor fruit dat er zo vers mogelijk uitziet, waardoor ze de beste druiven er tussenuit zoeken. Dit betekent echter we dat het fruit al door veel mensen is aangeraakt voordat het bij de consument op zijn bord belandt," legt Juan uit. "We testen daarom nu een speciaal en ook duurder verwerkingsprocedé. Dit is de enige manier om de Chinese markt echt te kunnen bieden waar zij naar op zoek is. Voor deze test verlaadden we een container met fruit verpakt in nieuwe kartons en het resultaat was verbluffend. Toen het fruit de markt bereikte, waren de stelen nog in perfecte staat, zelfs na een transittijd van 42 dagen."

"Chileense druiven zijn van goede kwaliteit, maar gezien de grote afstanden waarover zij worden vervoerd, moet de toeleveringsketen worden verbeterd, willen ze kunnen concurreren op de Chinese markt. Het gaat dan om het verpakken, koelen en materiaalgebruik," vertelt Juan. "Soms resulteren hogere kosten in betere inkomsten. Chili moet haar werkwijze dus aanpassen als zij goede prijzen in China wil krijgen, waar ze moet concurreren met Australië."

UPAC
Met 25 jaar ervaring heeft UPAC Fruit een sterke aanwezigheid in Azië, Europa en Oceanië opgebouwd. Het bedrijf exporteert grote aantallen druiven, kersen, mandarijnen en clementines naar overzeese markten. Haar productportfolio omvat daarnaast ook kiwi's, blauwe bessen, appelen, steenfruit en mango's.

Voor meer informatie: 
Juan Vicuña
Just Fruit
+56 9 8999 5138
jvicuna@upacfruit.com
www.justfruits.org