Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'klein maar sterk'

Marokkaanse druivenexport is 'petit mais costaud'

Een beroemde Franse snoepadvertentie uit de jaren 80 had de slogan 'petit mais costaud', wat 'klein maar sterk' betekent. Volgens Fatiha Charrat, commercieel en marketingdirecteur van AGF-exporteur Delassus, past deze slogan perfect bij de Marokkaanse druivenexport. "Er zijn niet meer dan 8.000 ton van de zo populaire pitloze druivenrassen beschikbaar in de belangrijke afzetperiode van half mei tot eind juli. Het merendeel van de druiven die voor de export worden geteeld, is afkomstig van het nieuwe beschermde rassenportfolio van Grapa, Sun World of SNFL. De meeste Europese importeurs lijken in die periode voor Marokko te kiezen vanwege de logistieke flexibiliteit. De transittijd is maximaal vijf dagen. Voor Spanje is het nauwelijks twee dagen en voor Frankrijk drie dagen. Leveringen zijn dagelijks mogelijk volgens een programma op maat. Daardoor is het fruit altijd vers en heeft het een natuurlijk gerijpte smaak."

Delassus Group wil de referentie zijn voor druiven uit Marokko. "Tot nu toe is er 200 hectare geplant in drie gebieden. Maar meerdere percelen worden momenteel klaargemaakt. Delassus Group exporteert onder meer de beroemde rassen Sable®, Midnight Beauty®, Ivory®, Autumn Crisp® en Passion Fire®. Volgend seizoen zullen we, om de uitbreiding van het volume in goede banen te kunnen leiden, een gloednieuw pakstation hebben dat goed is uitgerust voor voorverpakking bij de bron."

"De belangrijkste druivenexporteurs op de internationale markt zijn Chili, de VS en Italië. In 2021 waren het VK, Duitsland en Nederland de drie belangrijkste druivenimporterende landen van Europa. Samen importeerden ze ongeveer 25% van de wereldwijd verhandelde druiven. Telers die zich willen beschermen tegen concurrentie telen clubrassen met stabiele winstmarges", legt Charrat uit.

"Sun World, Grapa Varieties, SNFL of IFG zijn allemaal op zoek naar rassen met nieuwe smaken, een langere afzetkalender en betere teelteigenschappen. Deze organisaties verlenen licenties voor de teelt van hun rassen en de telers betalen daar royalty's voor."

"De druif is een van de eerste door de mensheid geteelde gewassen. Het fruit werd al 6.000 à 8.000 jaar geleden geteeld. Volgens de Voedsel- en Landbouworganisatie van de VN werd in 2021 ongeveer 81 miljoen ton geoogst op een gebied van 7 miljoen hectare, een stijging van 6,5% ten opzichte van 2018. Er wordt verwacht dat de toename van de vraag een aantrekkelijke markt zal creëren voor druiventelers wereldwijd."

Marokko is een relatief kleine speler op de markt. "China is de grootste druivenproducent met 14,5 miljoen ton, gevolgd door Italië met gemiddeld 8,5 miljoen ton, de VS met 7,2 miljoen, Spanje met 6,5 miljoen en Frankrijk met 6 miljoen ton. Een groot deel van deze volumes is bestemd voor de wijnproductie. Marokko produceert 450.000 ton, waarvan 75% tafeldruiven en 21% wijndruiven. Marokko is dus voorlopig een kleine producent. Slechts een zeer kleine hoeveelheid wordt geëxporteerd, minder dan 8.000 ton. In tegenstelling tot de Europese consument ziet de Marokkaanse consument druif als een zomerproduct. Het eerste fruit is in mei beschikbaar en de aanvoer houdt aan tot en met september", vertelt Charrat.

"De belangrijkste rassen die voor de binnenlandse markt worden geteeld, zijn druiven met pit, zoals Doukkali, Muscat, Valency, Abbou en Boukhanzir, die ongeveer 77% van het totale areaal beslaan. De rest bestaat uit Alfonse Lavallée, Adari, Cardinal en Madelaine. De pitloze rassen beslaan een verwaarloosbaar areaal, niet eens meer dan 600 hectare."

De oorlog in Oekraïne verstoort de distributiekanalen op de wereldmarkt, vanwege de stijging van kosten voor logistiek en personeel. "Het is zeer waarschijnlijk dat zendingen vastlopen en de oogst kan vertraging oplopen door onvoldoende beschikbaarheid van arbeiders. Volgens de exporteurs zal de vraag naar druiven in supermarkten in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland toenemen", besluit Charrat.

Voor meer informatie:
Fatiha Charrat
Delassus Group
Tel: +212 665 186 868 (Marokko)
Fatiha@delassus.com 
www.delassus.com 

Publicatiedatum: