Wereldwijde omzet Zespri overschrijdt € 2,4 mld voor eerste keer, ondanks uitdagend seizoen 2021/22

Een recordoogst, voortdurende investeringen in merkgeleide vraagcreatie en het vermogen van de sector om te reageren en gebruik te maken van zijn schaal en structuur hebben Zespri geholpen een recordresultaat te behalen voor het seizoen 2021/22, waarbij de totale wereldwijde fruitafzet voor het eerst de € 2,4 mld overschrijden.

Ondanks de immense uitdagingen waarmee de sector dit seizoen werd geconfronteerd, laten de financiële resultaten van Zespri voor 2021/22 zien dat de totale wereldwijde inkomsten uit de fruitafzet €2,4 mld bedroegen, een stijging van 12% ten opzichte van het voorgaande jaar, waarbij de totale wereldwijde bedrijfsopbrengsten met 15% stegen tot € 2,7 mld. De wereldwijde afzet steeg eveneens met 11% ten opzichte van het voorgaande jaar tot 201,5 mln trays.

De resultaten zagen de directe opbrengsten voor de Nieuw-Zeelandse sector stijgen tot een recordbedrag van € 1,4 mld, inclusief getrouwheidsbetalingen, ondanks de aanzienlijke onzekerheid als gevolg van de Covid-19-pandemie en de kostenstijgingen in de hele aanbodketen. De opbrengsten werden opnieuw gespreid over de regionale gemeenschappen, onder meer in de Bay of Plenty, Northland, Nelson, Gisborne en de Waikato.

De opbrengsten voor telers bleven sterk in een uitdagend seizoen, met opbrengsten per ha die de op één na beste ooit waren voor alle variëteiten:

  • De gemiddelde opbrengst voor Zespri Green per tray was
    € 3,84, met een gemiddelde opbrengst per ha van € 45,72.
  • Zespri Organic Green behaalde een gemiddelde opbrengst per tray van € 5,89, waarbij de gemiddelde opbrengst per ha opliep tot € 41,03.
  • De gemiddelde opbrengst voor Zespri SunGold Kiwi's was €6,97 per tray, en de gemiddelde opbrengst per ha bedroeg
    € 106,60.
  • Zespri Organic SunGold Kiwifruit zag een opbrengst per tray van € 7,63, en de gemiddelde opbrengst per hectare € 87,07.
  • Zespri Sweet Green behaalde een gemiddelde opbrengst per tray van € 4,73 en een gemiddelde opbrengst per ha van
    € 33,06.

De omzet van Zespri's Non-New Zealand Supply steeg tot € 325,1 mln, terwijl de nettowinst van Zespri na belastingen € 218,9 mln bedraagt, een recordresultaat en een stijging ten opzichte van de aangepaste winst voor 2020/21 van € 167,8 mln, dankzij een over de hele linie sterke prestatie en door de aanhoudende vraag naar de Zespri SunGold licentie.

Volgens Bruce Cameron, voorzitter van Zespri, weerspiegelen de resultaten een ongelooflijke inspanning van de hele sector om veilig te blijven werken ondanks de uitdagingen die de pandemie met zich meebracht. "Dit was een buitengewoon seizoen waarin de sector te kampen had met aanzienlijke tegenwind op de markt, in de aanbodketen en in de boomgaarden, maar toch hebben we collectief een manier gevonden om de uitdagingen aan te gaan en te blijven slagen. Het meest verheugende is dat we niet alleen sterke rendementen voor telers hebben gerealiseerd, waaronder onze op één na hoogste opbrengst per ha, maar dat we ook onze partnerschappen in onze wereldwijde toeleveringsketen hebben versterkt, positieve bijdragen aan onze gemeenschappen zijn blijven leveren en als sector beslissingen hebben genomen die ons voorbereiden op blijvend succes."

Volgens Dan Mathieson, CEO van Zespri, weerspiegelen de resultaten de voortdurende focus op investeringen in het Zespri-merk, het vermogen om vraag voor aanbod op te bouwen om waarde te creëren en de langetermijnrelaties die de sector hebben geholpen uitdagingen te overwinnen en vooruit te blijven gaan. "Dit is een zeer verheugend resultaat, gezien de grote uitdagingen waarmee we in het seizoen 2021/22 werden geconfronteerd. Het ging onder meer om de pandemie en de aanhoudende verstoring van de toeleveringsketen, verschuivende weerpatronen, strengere regelgeving, veranderingen in de fruitstromen, toenemende concurrentie op de markt, tekorten aan arbeidskrachten, problemen met de kwaliteit van het fruit aan het eind van het seizoen, aanzienlijke kostenstijgingen en uitdagingen in de internationale handel."

Een duurzamere toekomst
Zespri is ook blijven kiezen voor duurzamere praktijken en heeft solide vooruitgang geboekt op weg naar onze duurzaamheidsdoelstellingen voor de lange termijn. "We hebben een reeks langetermijndoelen geformuleerd die onze inzet weerspiegelen om gebieden aan te pakken waarvan onze consumenten en klanten hebben aangegeven dat ze een prioriteit moeten zijn voor een bedrijf als het onze. In onze klimaatveranderingsstrategie wordt bijvoorbeeld uiteengezet hoe wij met de sector zullen samenwerken om de overgang naar een koolstofarme, klimaatbestendige toekomst te helpen leiden. We blijven ook werken aan ons doel om tegen 2035 100% herbruikbare, recyclebare of composteerbare verpakkingen te hebben en om onze inspanningen te versterken om een sector te creëren waar onze mensen goed worden ondersteund."

Mathieson zei dat Zespri zich in 2021/22 blijft richten op grote investeringen in haar gemeenschappen om ervoor te zorgen dat de voordelen van de groei van de sector worden gedeeld. "Of het nu gaat om het creëren van gezonde gemeenschappen of het ondersteunen van mensen in nood, onze focus op het worden geleid door onze waarden blijft ons in staat stellen om waarde te creëren voor telers en onze gemeenschappen en we zullen ons hier ook in de toekomst voor blijven inzetten."

Vooruitzichten seizoen 2022/23
De sector blijft hard werken om de rest van de oogst van het seizoen 2022/23 te kunnen leveren, waarvan de opbrengsten lager zijn dan oorspronkelijk voorspeld. De oogst van SunGold Kiwi's en Zespri RubyRed Kiwi's van dit jaar is nu voltooid en de groene verpakking is in volle gang.

Mathieson zegt dat er in het huidige seizoen nog uitdagingen zijn, aangezien de pandemie nog steeds een impact heeft op de wereldwijde toeleveringsketen, met name op de transportnetwerken. "We weten dat het huidige seizoen een moeilijker scenario is, maar de sector blijft zich aanpassen en samenwerken om ervoor te zorgen dat we aan de groeiende vraag naar ons fruit voldoen, de onzekerheid en uitdagingen het hoofd bieden en toewerken naar een ander sterk resultaat. De toekomst van onze sector is ongelooflijk rooskleurig, met sterke groeimogelijkheden in het verschiet en we zijn vastbesloten om die te benutten."

Voor meer informatie:
Amber Trower
Zespri
+64 27 343 5644
amber.trower@zespri.com 
www.zespri.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven