Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Frank de Koning levert bijdrage aan internationaal seminar over telen in tijden van klimaatverandering

Tholen - Tijdens een internationaal seminar op dinsdag 24 mei in Bandung in Indonesië aan de UNPAD universiteit, kwamen telers, agrarische organisaties en onderzoeksinstituten, samen onder de titel: “Research farmers and agro-eco-preneurs: pathways to adapt to and mitigate climate change”, om te praten over welke aanpassingen er nodig zijn om voedsel te produceren in een klimaat dat verandert. 

Via video-verbinding vanuit Nederland leverde Frank de Koning van het Biologisch Tuinbouwbedrijf F.J.J. de Koning B.V. uit Brielle een bijdrage aan het seminar. Ruim drie jaar geleden bracht een delegatie uit Indonesië een bezoek onder andere aan zijn bedrijf. Zijn bedrijfsvoering maakte grote indruk. Daarom werd Frank de Koning gevraagd zijn medewerking aan het seminar te verlenen.

Frank deelde in een paneldiscussie net als Sylvia Kuria van Sylvia's Basket uit Kenia en Bapak Untung van Tani Organic Merapi uit Indonesië zijn ervaringen met de markt van biologische producten.

In 2000 maakte Frank de omslag naar biologische teelt en werd het steenwol in zijn kas vervangen door planten in de vollegrond. "Een paar weken per jaar hadden we overproductie van tomaten en komkommers en dat voelde niet goed. Ik zocht naar een manier om verandering te brengen in de markt en vond dat in het biologisch telen. Daarnaast wilde ik klanten blij maken met gezonde en smaakvolle producten. Het was ook een persoonlijke uitdaging om biologisch te telen, want het was lang geleden dat men hier in de volle grond teelde", vertelt hij over zijn keuze. 

Heel anders verging het Sylvia Kuria die haar bedrijf Sylvia's Basket begon toen ze haar verhaal deelde hoe ze als jonge moeder op zoek ging naar de beste voeding voor haar kinderen. Ze begon wekelijks boxen met groenten en fruit te leveren aan gezinnen in de buurt en startte enkele jaren later een winkel. Tijdens de coronapandemie startte ze een thuisbezorgservice. Haar bedrijf maakt veel gebruik van social media en de meeste orders komen via What's App binnen.

Gebruik maken van lege vrachtwagens
Of het lang duurde winstgevend te worden, vroeg iemand uit het publiek. Frank gaf aan dat hij te maken had met een omschakelperiode van twee jaar. In die tijd verkoopt een teler zijn producten nog tegen de prijs van conventionele producten. "Maar die investering heb je in een of twee jaar terug door de hogere prijs van biologische producten."

Sylvia begon winst te maken doordat een goede deal wist te sluiten met een logistiek dienstverlener die goederen uit de stad in de dorpen brengt en dus met lege vrachtwagens terugkeert naar de stad. Daar kon ze gebruik van maken. Daarnaast hamerde ze er bij telers op om de producten tegen een redelijke prijs te verkopen en in grotere volumes. Biologische producten zijn in Kenia twintig tot dertig procent duurder dan gangbare producten en zijn daarmee betaalbaarder dan mensen in eerste instantie denken, legt Sylvia uit.

Paprika's in plastic
In een video werd een blik gegeven in Frank's bedrijf en heel even kwam er een shot voorbij van puntpaprika's in een plastic verpakking. In Kenia is er een verbod op single-use plastic verpakkingen en dus zei Sylvia: "Ik zou de rest van de wereld aanraden om zich bij Kenia aan te sluiten. Eerst was er wel paniek over de plastic ban, maar eigenlijk heeft het het verpakken makkelijker gemaakt. Wij leveren onze producten in boxen en recyclen die boxen."

Frank legde vervolgens uit dat zijn producten verpakt worden zoals de klant dat vraagt. "Nu is dat deels plastic, maar de meeste producten verpakken we in karton. Sommige producten worden los verkocht. Maar omdat supermarkten in het schap verschil willen maken tussen biologische en conventionele producten, kiezen ze er vaker voor om de biologische producten, die toch een kleiner aandeel zijn, te verpakken en de gangbare producten los te verkopen."

Meer concurrentie uit andere landen
Op de vraag waarin de grootste uitdagingen liggen, kwam er vanuit de verschillende hoeken van de wereld een ander antwoord. Frank: "De laatste jaren kende de markt geen grote uitdagingen, doordat er voor de meeste producten meer vraag dan aanbod was. De handel was dus erg goed. Maar in het laatste jaar is er meer druk gekomen op de prijzen, mede door concurrentie uit andere landen. Er komt dus wel iets meer uitdaging in de markt. En wat betreft de teelt, die zit altijd vol verrassingen. We zijn nog steeds aan het leren en dat maakt het ook interessant."

Sylvia vertelde dat er in Kenia nog wel wat werk is te verrichten om vraag en aanbod in balans te krijgen. "Er zijn veel ngo's die mooi werk doen. Zij hebben telers geleerd over biologische productie. Maar er is een groot gat, want er er is maar weinig support vanuit retailers voor biologische producten. Wij moeten zoeken naar manieren waarop telers hun producten kunnen verkopen, zodat we het geld in de zakken van de telers krijgen." 

Weer anders gaat dat in Indonesië, waar het bedrijf van Bapak Untung zelf producten teelt maar ook producten van andere teeltbedrijven inkoopt en verkoopt aan supermarkten. "Wij werken met fair trade", vertelt hij. "De prijzen zijn vastgesteld in overeenstemming tussen de teler en de afnemer. Dat geeft telers meer financiële zekerheid." Hij vertelt dat men steeds meer bewust wordt van de voordelen van biologische teelt en biologische producten en dat er goede vooruitzichten zijn voor de markt.