Het Franse artisjokkenseizoen is een paar weken eerder dan gepland van start gegaan. "We hebben een geweldige lente gehad en een vrij droge winter. Hierdoor konden we twee weken eerder beginnen met oogsten. De partijen artisjokken hebben nu (half mei) al de omvang die we normaal gesproken pas in juni halen", vertelt productmanager bij Prince de Bretagne Pierre Gelebart.
Het bijzondere aan dit seizoen is echter dat de artisjokken naar alle waarschijnlijkheid van zeer goede kwaliteit zullen zijn. "De kwaliteit van de artisjokken is sinds het begin van het seizoen echt goed, zowel wat de smaak, de maat als de vorm betreft. Vorig jaar was de situatie heel anders: veel exemplaren hadden gespreide bladeren en over het algemeen geen geweldig uiterlijk."
Artisjok - Foto: Prince de Bretagne - L'œil de Paco
De Cardinal artisjok: een ras dat volop in ontwikkeling is
Momenteel is het volledige aanbod aan artisjokken van Prince de Bretagne verkrijgbaar. "We hebben de Camus, een historisch ras uit Bretagne, de Castel, die vooral onder groothandelaren populair is vanwege de grote maat, en natuurlijk de Cardinal, het grote paarse ras dat zich de laatste jaren goed heeft ontwikkeld. Het laatstgenoemde ras is steeds meer aanwezig in de winkels, omdat deze artisjokkensoort lang kan worden bewaard en dus ook lang in de schappen kan blijven liggen. De Cardinal artisjokken hebben een zoetere smaak en winnen steeds meer aan populariteit, vooral onder kinderen. Behalve de genoemde artisjokken zijn er verder nog de kleine paarse artisjokken."
40 x 30 verpakking - Foto: Prince de Bretagne - L'œil de Paco
Nieuwe 40 x 30 verpakkingen met 6 of 8 kroppen
De artisjokken van Prince de Bretagne zijn verkrijgbaar in een standaardverpakking (60 x 40 - 15 stuks), maar ook in verpakkingen van een nieuw formaat. "We hebben een kleine verpakking (40 x 30), ontworpen voor 6 of 8 kroppen. Dit formaat is meer geschikt voor de verkoop van artisjokken in supermarkten. Dankzij deze verpakkingen zullen retailers meer kunnen rouleren en wordt het voor hen gemakkelijker hun inkoop aan te passen en zo aan versheid en kwaliteit te winnen."
Paarse artisjokken - Foto: Prince de Bretagne - L'œil de Paco
Grote communicatiecampagne, gericht op consumenten
Om de consumptie van artisjokken te stimuleren, heeft Prince de Bretagne geïnvesteerd in de ontwikkeling van een communicatiecampagne voor consumenten voor mei en juni. "De artisjok zal de komende twee maanden in diverse culinaire media onder de aandacht worden gebracht. Daarnaast zullen we begin juni verschillende consumptie bevorderende posters laten ophangen in zowel Bretagne als de Parijse metro. Het is de bedoeling dat we met de campagne in totaal meer dan 60 miljoen consumenten bereiken. Deze grote communicatiecampagne rondom de artisjokken van Prince de Bretagne is de eerste in jaren."
Voor meer informatie:
Pierre Gelebart
Prince de Bretagne
Tel.: +33 6 62 92 64 74
pierre.gelebart@princedebretagne.com
www.princedebretagne.com