Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Lidl doorbreekt omzetgrens van € 100 mld

E.Leclerc-studie belicht impact van stijgende voedselprijzen in Frankrijk
Uit een onderzoek in opdracht van de Franse retailer E.Leclerc is gebleken dat bijna alle Franse consumenten (96%) de impact van de stijgende kosten in hun boodschappenmandje voelen. Wat hun gemiddelde boodschappenmandje betreft, besteden Franse huishoudens gemiddeld € 29,50 per week aan de aankoop van groenten en fruit. Zo'n 69% van de Fransen verklaart zich regelmatig van groenten en fruit te onthouden omdat ze te duur zijn, terwijl 81% van de huishoudens met een laag inkomen en 68% van de mensen onder de 35 jaar zich om dezelfde redenen regelmatig van groenten en fruit onthouden.
Bron: esmmagazine.com 

Spar Kroatië breidt winkelnetwerk uit met twee Spar supermarkten
Spar Kroatië heeft de uitbreiding van haar winkelnetwerk voortgezet met de opening van een 1.300 m2 Spar supermarkt in Kaštel Sucurc in het zuiden van Kroatië en een in Donja Stubica ongeveer 40 km ten noordoosten van de Kroatische hoofdstad Zagreb. In Spar Kaštel Sucurc vinden klanten een groot assortiment groenten en fruit, maar ook non-foodproducten. In Spar Donja Stubica ligt de nadruk op producten van lokale oorsprong, zoals vlees, pasta, honing en verse lokale groenten en fruit.
Bron: spar-international.com 

VK: Co-op introduceert 'walking deliveries' tot op 15 minuten van haar winkels
The Co-op start als eerste Britse supermarkt met "walking deliveries" voor huishoudens en werkplekken tot op 15 minuten lopen van de winkels. De retailer zal naar verwachting dit jaar vanuit 200 winkels actief zijn na succesvolle tests in Cornwall. De uitrol zal waarschijnlijk kleinere steden en dorpen op het platteland omvatten die vaak als "offline" worden beschouwd door aanbieders van snelle thuisbezorging die zich richten op stedelijke gebieden, aldus de Co-op.
Bron: retailgazette.co.uk 

Duitsland: Lidl doorbreekt omzetgrens van € 100 mld
Het is een grote mijlpaal voor Lidl: de retailer zette in het boekjaar 2021-2022 € 100,8 mld om, zo blijkt uit cijfers die moederbedrijf Schwarz Gruppe heeft gepubliceerd. Dat is een groei van 4,7%. De omzetstijging is deels te danken aan de opening van 300 nieuwe winkels. De hele Schwarz Gruppe boekte sterke resultaten: de omzet groeide van € 125,3 mld naar € 133,6 mld. De hypermarktketen Kaufland zag zijn omzet met 7,4% stijgen tot
€ 27,3 mld. De totale online omzet van de groep bedraagt €1,7 mld. Het concern exploiteert meer dan 13.300 winkels en investeerde vorig jaar ongeveer € 8 mld in expansie, modernisering en digitalisering.
Bron: retaildetail.eu 

Russische retailer Mere opent eerste winkel in Bosnië 
De Russische discountwinkelketen Mere heeft zijn eerste supermarkt in Bosnië en Herzegovina geopend, meldden lokale media. De eerste supermarkt van Mere in het land werd geopend in Istocno Sarajevo, meldde dagblad Nezavisne, dat Kemal Muratovic, directeur bij Express Consulting, citeerde. Express Consulting vertegenwoordigt Mere in Bosnië, aldus het media bericht.
Bron: seenews.com 

Nederland: Partnerschap met Ochama maakt van Blokker een afhaalpunt
Ochama, een dochteronderneming van het Chinese JD.com concern, opent afhaalpunten in Blokker winkels. Een slimme win-winsituatie: de webwinkel kan sneller opschalen in Nederland, terwijl Blokker haar assortiment uitbreidt en nieuwe klanten aantrekt.
Bron: retaildetail.eu 

Veganistisch vleesmerk Impossible Foods maakt eindelijk Britse introductiedatum bekend
Het Californische vleesmerk Impossible Foods heeft na jaren van speculatie eindelijk een Britse introductiedatum aangekondigd. De komst van zijn 'kipnuggets' en 'worstpasteitjes' markeert een Europees debuut voor het bedrijf en beide producten zijn op 19 mei in restaurants in het hele land in de verkoop gegaan.
Bron: codehospitality.co.uk 

Kroatië: Studenac zet uitbreiding verder met overname Duravit Trgovina
De Kroatische retailer Studenac zet zijn jacht op overnames voort met de overname van de in Pula gevestigde retailketen Duravit Trgovina die 13 winkels uitbaat. Studenac, dat ongeveer 50 winkels heeft in Pula, zei dat de overname zal helpen om "zijn positie te versterken" in de regio. "Studenac gaat door met zijn bedrijfsstrategie van groei en ontwikkeling," aldus Michal Senczuk, voorzitter van Studenac.
Bron: esmmagazine.com 

VK: Sainsbury's en Marks & Spencer botsen over online belastingplannen
Er is een strijd ontstaan tussen grote retailers over de vraag of het VK een online verkoopsbelasting moet invoeren. Sainsbury's eist dit om de in moeilijkheden verkerende winkelstraten nieuw leven in te blazen, terwijl M&S betoogt dat het een averechts effect zou hebben.
Bron: theguardian.com 

Publicatiedatum: