Nog chaotischer voor de wereldwijde bevoorradingsketens zal dit jaar de stijging van de vracht in de piekperiode in de zomer zijn, vergeleken met de piekperiode in 2021, volgens expediteurs, handelaren en verladers die deelnamen aan een enquête.
De enquête, uitgevoerd door Container xChange, een marktplaats en technologie-infrastructuurprovider voor containerlogistieke bedrijven, peilde ongeveer 200 spelers uit de containerlogistieke sector.
Uit de meest recente enquête van Container xChange, getiteld "xChange Industry Pulse Survey", bleek dat 51% van de respondenten verwacht dat het piekseizoen van 2022 "slechter" zal zijn dan vorig jaar.
26% voorspelde dat het piekseizoen dit jaar minder chaotisch zou zijn dan in 2021, terwijl 22% verwacht dat het niveau van "chaos" hetzelfde zal zijn.
Traditioneel is de piekperiode in de scheepvaart het derde kwartaal van elk jaar, wanneer retailers voorraden opbouwen voor het vierde kwartaal van het vakantie- en winkelseizoen. Vorig jaar leidde de toename van de lading tot recordtarieven voor containervervoer, vertragingen bij leveringen, congestie in de havens en verminderde betrouwbaarheid van de containervaartdiensten.
Wat de inkoopstrategie voor containers dit jaar betreft, zei 56%, in vergelijking met de periode vóór de pandemie, dat zij "netwerken hadden uitgebouwd", 38% zei dat zij "langetermijncontracten" hadden gesloten en 25% zei dat zij een "multi-tender strategie" hadden gevolgd.
37,5% van de respondenten zegt ervoor te zorgen dat klanten voldoende voorraad krijgen door in 2022 "vroeg te verschepen". 25% maakt "gebruik van alternatieve verzendroutes" en 18,8% sluit langlopende slotovereenkomsten met vervoerders.
Ook zei 62,5% nog steeds op de spotmarkt te vertrouwen of niets specifieks te doen om ervoor te zorgen dat zendingen de klanten bereiken.
"Voorspellen wat er precies zal gebeuren in het piekseizoen van dit jaar is moeilijker dan normaal omdat er zoveel tegenstrijdige signalen en ongrijpbare zaken zijn," zegt Christian Roeloffs, mede-oprichter en CEO, van Container xChange.
"Wat het vrachtaanbod betreft, hebben we gezien dat Chinese Covid-19 lockdowns de beschikbaarheid van vracht voor export naar belangrijke markten in Europa en Noord-Amerika hebben aangetast. Een grote vraag is of China zijn nul-Covid-19-beleid gaat opofferen om de handel en de economie weer op gang te krijgen.
De grootste uitdagingen die volgens de enquête door de respondenten werden geïdentificeerd, naast de aanhoudende lockdowns in China, waren de beschikbaarheid van containers, volle opslagplaatsen, inflatie, de crisis in Rusland/Oekraïne en stijgende prijzen.
Bron: container-news.com