Volgens gegevens van Extenda, het handelsbevorderingsagentschap van Andalusië, bedroeg de export van agrovoedingsproducten uit Almería in het eerste kwartaal van het jaar € 1,456 miljard, wat 13,8% meer is dan in dezelfde periode vorig jaar.
De export van groenten, goed voor 94,1% van het totaal, steeg met 16,6%. Fruit klokte af op € 43,714 miljoen, wat een daling van 33,8% inhield ten opzichte van januari-maart 2021.
Paprika is het meest geëxporteerde voedingsproduct. In dit eerste kwartaal bedroeg de export € 422,9 miljoen, goed voor 29% van het totaal (+4,5%). Op de tweede plaats staat tomaat, met € 292,1 miljoen en 20,1% van de totale waarde (+23,8%). Daarna volgen komkommer met € 274,9 miljoen (+39,4%) en courgette met € 138,5 miljoen (+14,1%).
Almería vertegenwoordigt 37,2% van de Andalusische AGF-export, die van januari tot en met maart € 3,913 miljard bedroeg (+11,1%). Andalusië stond in voor 24,7% van de Spaanse AGF-export.
99,1% van de voedingsproducten die Almeria exporteerde, bleven in Europa (€ 1,443 miljard; +13,9%). Met een aandeel van 31,8% blijft Duitsland koploper als bestemming voor de groenten en fruit uit Almería. De export naar Duitsland bedroeg € 463,79 miljoen (+17,6%). Daarna volgen het Verenigd Koninkrijk met € 214,8 miljoen (+6,4%), Frankrijk met € 169,7 miljoen (+2,7%), Nederland met
€ 149,9 miljoen (+7,5%) en Polen met € 92,1 miljoen (+18,2%).
De sterkste stijgers onder de bestemmingslanden zijn Griekenland (+74,6%; 26e in de ranglijst met € 1,3 miljoen), Oostenrijk (+72%; 11e in de ranglijst met € 25,5 miljoen) en de Verenigde Staten (+64,1%; 22e in de ranglijst met € 4,1 miljoen). Marokko daarentegen kocht 33,7% minder groenten en fruit uit Almería aan (€ 3,4 miljoen).
Bron: diariodealmeria.es