Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Fruit Daifuku wint aan populariteit in Japan

Daifuku is een traditioneel Japans zoetwaar dat al sinds de achttiende eeuw wordt gegeten. Daifuku wordt van oorsprong bereid met pasta van rode bonen omhuld met mochi (kleefrijstcake). In de jaren 2020 werd ook Daifuku op basis van fruit op de markt geïntroduceerd, die sindsdien flink aan populariteit heeft gewonnen.

Traditionele Daifuku met seizoensfruit - Fruit Daifuku
Zoals de naam al doet vermoeden worden voor de bereiding van Fruit Daifuku verschillende fruitsoorten gebruikt, zoals mandarijn, appel, kiwi, ananas en mango, die met de bonenpasta worden omhuld. 

Vers fruit is prijzig in Japan, met name in de zomermaanden, wanneer er veel seizoensfruit beschikbaar is. De lokale bevolking geniet nu op deze nieuwe manier van zomerfruit of geeft het cadeau aan anderen. In sommige Daifuku-winkels staan mensen in de rij om het te kopen. Mensen vinden het leuk om foto's van deze zoete lekkernij te maken en deze te delen op sociale media. 

"Om de stijgende verkopen bij te kunnen benen, maken we gebruik van een automatische schiloplossing om onze capaciteit te verhogen"
Om in te spelen op deze opkomende trend richtte de Japanse ondernemer Koichiro Kato onlangs het Fruit Daifuku-merk Kajuan op. "We waren aanvankelijk van plan om alleen een e-commerceshop op te zetten, maar de directeur van een bedrijf waar ik voor werkte vroeg mij om ook een fysieke winkel te openen. Ik ben eigenlijk opgeleid als Franse chefkok en zou naar Frankrijk gaan om verder opgeleid te worden. De mogelijkheid om naar het buitenland te vertrekken werd echter verstoord toen de Covid-19-pandemie uitbrak. Ik ben toen maar een managementstudie gaan volgen en ontwikkelde het Fruit Daifuku-merk Kajun, waarbij ik mijn kennis van de Franse keuken goed kon gebruiken. Zo voegde ik een geheim ingrediënt toe aan de bonenpasta."

Astra schiller ka-700H
Vanwege de stijgende verkopen investeerde Kato onlangs in een automatische fruitschilmachine, die het bereidingsproces gemakkelijker maakt. "We kozen voor de Astra-schiller, aangezien dit een bekend merk van schiloplossingen is binnen de lokale voedselverwerkende sector. Het model dat wij gebruiken is de KA-700H. We gebruiken de machine voor het schillen van allerlei soorten fruit, variërend van kiwi's en citrus tot appelen en peren."

"De machine presteert uitstekend en we zijn er enorm blij mee. Neem bijvoorbeeld kiwi. Een ervaren personeelslid doet er ongeveer 30 seconden over om een kiwi te schillen, maar de machine doet hier maar 3 seconden over. Onze werkefficiëntie is tien keer beter geworden!" zegt Kato.

"Wat Fruit Daifuku zo aantrekkelijk maakt is de fraaie manier waarop de binnenkant van het fruit zichtbaar is. In Daifuku-winkels wordt de lekkernij daarom vaak aangesneden voor de klant. Wat ons zo aanspreekt in de Astra KA-700H is dat het fruit er prachtig geschild en rond uitkomt, waardoor het eenvoudiger te verwerken is," vervolgt Kato. "Sappig en perfect gesneden fruit is één de voornaamste kenmerken waar je kwalitatieve Fruit Daifuku aan kunt herkennen. We moeten er echter ook voor zorgen dat het fruit niet te waterig is, omdat overtollig sap de textuur van de pasta teniet doet. De Astra-schilmachine is hiervoor bijzonder geschikt. In tegenstelling tot andere 'ronde' schilmachines die er op de markt zijn, maakt deze machine gebruik van een zogenaamde 'mesblad'-schilmethode. Tijdens het draaien beweegt het mes soepel en drukt het steeds tegen het fruitoppervlak. Dit voorkomt het wegdruppelen van sap, wat een enorm verschil maakt om de juiste textuur van de Daifuku te verkrijgen."

Dankzij de verhoogde productiecapaciteit is de naamsbekendheid van het merk Kajuan flink gegroeid. Kato deelt een leuk verhaal: "Toen we onze winkel in Nagasaki openden stonden er 60 klanten buiten in de regen te wachten tot ze aan de beurt waren. De burgemeester van Nagasaki zag de rij wachtenden en bestelde prompt 30 Fruit Daufuku." 

Over de plannen van zijn bedrijf vertelt Kato het volgende: "We hebben winkels van Sendai in het noorden tot aan Nagasaki in het zuiden geopend en we willen onze Fruit Daifuku verder uitrollen naar alle delen van Japan. Dit jaar hopen we 30 winkels te kunnen openen," zegt Kato. "Uiteraard willen we onze productie blijven opschalen en heerlijke Fruit Daifuki bereiden met behulp van de Astra-schilmachines!"

Astra: innovator op het gebied van schiloplossingen
De afgelopen 20 jaar heeft Astra zich geheel op de ontwikkeling van innovatieve automatische schiloplossingen gericht. Astra vervaardigt schilmachines die beantwoorden aan verschillende behoeftes. Tot haar assortiment schilmachines behoren: een compacte tafelschilmachine KA-700H voor kleinere fruitsoorten, zoals sinaasappelen, citrus, kiwi's en appelen, en de KA-750 voor het schillen grote fruitsoorten, zoals ananas, meloen en mango. 

Klik hier voor meer informatie over de Astra-schilmachine.

Voor meer informatie: 
Ryo Takeshita
ASTRA Inc.
Tel.: +81 0245412444
ryo@e-astra.co.jp
en.e-astra.co.jp

Publicatiedatum: