Export Israëlische grapefruit geplaagd door logistieke problemen

De oorlog in Oekraïne heeft een negatief effect gehad op het Israëlische grapefruitseizoen. Na de Russische invasie daalden zowel de prijzen als vraag aanzienlijk. Grapefruitexporteurs kampten daarnaast ook met lastige logistieke omstandigheden en waren meer geld kwijt om hun fruit naar de markten van bestemming te krijgen. 

Betsalel Ohana, exportmanager bij Planet Israel, legt uit dat het grapefruitseizoen verdeeld was. "Over het algemeen is er sprake van een splitsing van onze markten. We exporteren Sweetie Green-grapefruit voornamelijk naar West-Europa, evenals onze Orri-mandarijnen. Sunrise (Star Ruby)-grapefruit zijn vooral bestemd voor het Verre Oosten. Vanwege de goede vraag en prijzen voor Sweetie Green in Europa exporteren we dit product eigenlijk vooral naar markten binnen Europa, en dan met name naar Nederland, van waaruit de grapefruit naar andere landen in Europa wordt verladen, waaronder Duitsland, België, Denemarken en Frankrijk. Het seizoen van Sweetie Green-grapefruit is kort en duurt slechts twee tot drie maanden (oktober - december)."

"Vanwege sterke vraag en prijzen in het Verre Oosten exporteren we onze rode Sunrise (Star Ruby)-grapefruit hoofdzakelijk naar deze regio, en dan vooral naar China, Hongkong en Singapore. In Europa is Sunrise lastiger af te zetten omdat de concurrentie met fruit uit Spanje en Turkije groot is. Deze landen kunnen hun grapefruit over de weg naar Europa verladen en dat is sneller en goedkoper. Dit is de voornaamste reden dat we ons voor de export van Sunrise richten op  het Verre Oosten. We zetten wel veel Orri-mandarijnen af in Europa en Canada. Het seizoen van het ras Orri loopt van januari tot maart."

Hoewel het seizoen nu voorbij is, beleefde Planet Israel dit jaar een prima start. Dat gezegd hebbende, kreeg het bedrijf vervolgens wel te maken met grote logistieke uitdagingen. Ohana licht dit toe: "Dit seizoen moesten we verschillende uitdagingen overwinnen. Zo was er sprake van enige vertragingen als gevolg van het tekort aan vrachtruimte op schepen en het lossen van vracht in havens, zoals in Marseille en Rotterdam. Sommige containers moesten daarom in Antwerpen of Hamburg worden gelost om vervolgens per vrachtwagen naar Nederland te worden vervoerd. We hebben een aantal containers via de haven van Koper verladen, maar dit leidde tot een verdubbeling van de transportkosten naar € 6.000, hierin zijn zowel het vervoer over zee als land inbegrepen." 

Ondanks de uitstekende start van het seizoen had de oorlog in Oekraïne een negatief effect op het verloop dit seizoen omdat de vraag en prijzen daalden, zo legt Ohana uit. "Januari was een uitstekende maand voor de export naar Europa, maar toen de oorlog uitbrak daalden de prijzen en zwakte de vraag af. Het fruit dat we in februari verlaadden bereikte haar bestemming pas toen de oorlog al was begonnen. We hopen dat de logistiek en vraag volgend seizoen beter zullen zijn dan dit jaar."

Voor meer informatie: 
Betsalel Ohana
Planet Israel
Tel: +972 54 738 3436
israel@planetfareast.com 
www.planetisrael.farm   


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven