Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"De eerste Franse abrikozen komen deze week op de markt"

Nu het Franse abrikozenseizoen op het punt staat om te beginnen, geeft Raphäel Martinez, directeur van AOP Pêches et Abricots de France, de Franse nationale perzik- en abrikozentelersvereniging, een update over het begin van het seizoen. "De eerste grote abrikozenoogst zal deze week (week 20) plaatsvinden en dan met name in de meest noordelijke regio's van Frankrijk. In Roussillon zijn vorige week al enkele abrikozen van het ras Colorado, Pricia en Mayacot geoogst, 4 à 5 dagen eerder dan vorig jaar. Ook in Costières du Gard en La Crau zal de oogst de komende dagen groot zijn. In de regio Rhône-Alpes zal het nog een week duren vóór er kan worden geoogst, maar de zomerse temperaturen versnellen wel de rijping van de stukken fruit en maakt op die manier een einde aan de tot nu toe waargenomen vertraging van enkele dagen."

De Franse oogst, die dit jaar van optimale kwaliteit zal zijn (zie ook de Europese prognoses hieronder), is gespreid en zal plaatsvinden van eind mei tot eind augustus. Dankzij de aanplant van de laatste paar jaar zal in de tweede helft van juni naar alle waarschijnlijkheid sprake zijn van een afzetpiek. Het grootste deel van het aanbod in juli zal bestaan uit abrikozen van het vroege ras Bergeron, dat in de loop van de maand augustus geleidelijk zal worden vervangen door de late rassen.


Bron: Medfel et Eurpêch, 2022

Een mooie kans om Franse abrikozen een prominente plek in de schappen te geven
"Zoals op 28 april jl. op de medFEL-beurs is ook al was aangekondigd, wordt de Europese oogst geraamd op 514.000 ton. Dat is +31% ten opzichte van 2021, maar -10% ten opzichte van het gemiddelde van 2016-2020. Deze cijfers bevestigen de terugkeer van een Europese oogst die – behalve in Catalonië en Aragon, die zwaar zijn getroffen door de vorst – in omvang minder is afgenomen dan die van vorig jaar. Wat uit de cijfers vooral moet worden onthouden, is de terugkeer van Italië en Frankrijk. De Franse oogst zal het overgrote deel van het aanbod in Frankrijk bepalen. Doordat de Spaanse regio's niet alleen zijn getroffen door de regen (Murcia), maar ook door de vorst (Aragon, Catalonië, La Rioja), zullen de abrikozen uit Spanje laat zijn. Het Spaanse seizoen zal ook korter zijn dan die van de voorgaande jaren. Dit alles is een geweldige kans voor de sector in Frankrijk (128.000 ton dit jaar) om de abrikozen – die door de Fransen als een van de 4 belangrijkste soorten zomerfruit wordt beschouwd – van half juni tot eind augustus een prominente plek in de schappen te geven."

Resultaten CTIFL 2021-onderzoek naar de consumptie van zomerfruit

Het "Kwaliteitsplan voor abrikozen" en het keurmerk "Ecologisch verantwoorde boomgaarden" beginnen effect te hebben
Het "Kwaliteitsplan voor abrikozen", dat bijna 5 jaar geleden is opgesteld, niet lang daarna in werking is getreden en tot doel heeft de telers tools aan te reiken waarmee ze de smaakkwaliteit van hun abrikozen kunnen verbeteren, begint nu effect te hebben. De IQA©-kwaliteitsindicator voor abrikozen maakt bijvoorbeeld voortaan deel uit van het productdossier voor "ecologisch verantwoorde boomgaarden" en zal straks door de medewerkers van de verpakkingsstations van de 27 leden worden gebruikt. Na de 8 reeds georganiseerde opleidingssessies zullen er ook 3 nieuwe sessies worden gepland voor de 37 verpakkingsmanagers. Op verzoek van de distributiebedrijven zullen er voor hen bovendien een aantal online opleidingssessies worden georganiseerd.

Een promotiecampagne om de Franse consumenten te informeren
In het weekend is op de Franse tv-zenders France 2 en France 3 een promotiecampagne rondom de ecologisch verantwoorde  boomgaarden van start gegaan. Deze campagne duurt nog tot 25 juni, via de sponsoring van een aantal Franse weekendprogramma's die bijna 3 miljoen kijkers trekken.

Voor meer informatie:
Raphaël Martinez
AOP Pêches et Abricots de France 
+33 (0)6 09 98 38 09
direction@aop-pechesabricots-france.com
www.pechesetabricotsdefrance.fr
www.vergers-ecoresponsables.fr

Publicatiedatum: