Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Shiko Domovitz, de nieuwe CEO van Grapa: "Enthousiast over mogelijkheden die druivenrassen te bieden hebben"

In Israël gaat het druivenseizoen van start met vroege Arra-rassen

Het Israëlische druivenseizoen is vorige week van start gegaan met de pluk van het ras Arra Honey Pop. De eerste Arra Sugar Drop-druiven worden deze week geplukt. Deze week is het vijf maanden geleden dat Shiko Domovitz tot CEO werd benoemd. Hij is erg enthousiast over de mogelijkheden die druivenrassen te bieden hebben. 


Chen Salomon bij het ras ARRA Honey Pop

Chen Salomon, eigenaar van Salmor Grapes, dat gevestigd is in de Jordaanvallei, oogst dit jaar de eerste commerciële aantallen Arra Hiney Pop en Arra Dugar Pop. Beide rassen worden in kassen geteeld, waardoor zij nog eerder rijpen.

Vorige week zondag ging bij Salmor Grapes de oogst van Arra Honey Pop van start. De komende dagen is het de beurt aan Arra Sugar Pop. "Ik ben erg tevreden over de opbrengsten van Arra Honey Pop. De smaak, textuur, korte groeicyclus en hoge productiviteit maken dit een ideaal vroeg ras, dat ook nog eens minder arbeidsintensief is. Ik was aangenaam verrast toen ik ontdekte dat beide rassen hun kenmerken ook bij de teelt onder glas behielden, aangezien dit bij andere rassen vaak niet het geval is. Na het einde van het seizoen zal ik het protocol voor de kasteelt verder aanpassen om een nog beter oogstresultaat te kunnen verkrijgen," zegt Salomon.

Als nieuwe CEO van Grapa was Domovitz weinig tijd gegund om gewend te raken aan zijn nieuwe positie. Hij begon op het moment dat het druivenseizoen op het zuidelijk halfrond piekte en kan ook nu niet achterover leunen omdat het seizoen op het noordelijk halfrond op stoom begint te komen.

Gelukkig is de sector niet nieuw voor Domovitz, die voorheen CEO van Tali Grapes was, de grootste druivencoöperatie in Israël. Dit is één van de redenen waarom de familie Karniel, de eigenaars van Grapa, hem in dienst hebben genomen. Hij legt uit waarom hij de uitdaging aan is gegaan om de positie van CEO te vervullen bij dit familiebedrijf, dat al sinds 1882 druiven teelt. 

"Twee jaar geleden, toen ik nog in mijn vorige baan werkzaam was, ontmoette ik de familie Karniel. Ik werd mij bewust van de baanbrekende impact die nieuwe druivenrassen het afgelopen decennium hebben gehad. In Israël is het vrij gemakkelijk om over te schakelen op nieuwe rassen. De prijzen en vraag zijn sterk en het potentieel is enorm. Dit was een belangrijke reden voor mij om bij dit bedrijf aan de slag te gaan, dat verantwoordelijk is geweest voor talloze doorbraken op het gebied van nieuwe rassen. Grapa heeft rassen die succesvol zijn in de dertig landen waar ze al bekend zijn en die potentie bieden voor uitbreiding naar nog veel meer markten," legt Domovitz uit. 

Rafi Karniel, bestuursvoorzitter van Grapa, legt uit waarom het bedrijf voor Domovitz koos: "Ons familiebedrijf is met ons meegegroeid. We zien grote doorbraken op het gebied van markten en rassen. Shiko brengt zijn marketingervaring mee, terwijl hij ook over inzicht en kennis beschikt om de groei van onze merken aan te jagen. Zijn taak is om de unieke kenmerken van onze rassen op alle markten te promoten en het consumentenbewustzijn omtrent de Arra-rassen en merknamen te verhogen."

Nomi Karniel-Padan, commercieel directeur bij Grapa: "Ieder ras moet ontwikkeld worden om het volledige potentieel te bereiken. In iedere regio richten we ons op technische ondersteuning aan telers. Dit is goed voor de markt en de consumenten, terwijl het telers helpt om hun inkomsten te verhogen. Wereldwijd zullen er nog veel meer Arra-rassen worden aangeplant en handelaren zijn erg enthousiast over het feit dat onze nieuwe rassen beschikbaar komen."

Hoewel hij niets loslaat over de vooruitzichten op de korte termijn zegt Domovitz dat het bedrijf de sector zal blijven verrassen en snel nog meer aankondigingen zal doen. Deze zullen niet alleen interessant zijn voor de deelnemers aan de velddagen van Arra, die in juli en augustus in Californië worden gehouden, maar ook voor andere belanghebbenden binnen de sector. 

Voor meer informatie:
Grapa Varieties
info@grapaes.com
www.grapaes.com

Publicatiedatum: