Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Gemiddelde inflatie van +8,5 procent

Prijsinflatie van bijna 8 procent bij vers voorverpakt fruit

Koopkracht en inflatie halen het nieuws en hebben invloed op het dagelijks leven van Nederlandse huishoudens. NielsenIQ volgt de ontwikkeling van de FMCG-prijzen en deelt haar analyse. Voor de eerste 16 weken van 2022 betekent dit dat de inflatie een nooit eerder geziene +6,4% laat zien.

Het betreft veelal producten die consumenten dagelijks kopen en in het bijzonder assortimentsgroepen als kruidenierswaren (+8,4%, bijv. ingeblikte groenten, olie, pasta, rijst) en verse voorverpakte producten (+7,8%, bijv. kaas, zuivel, margarine, fruit excl. variabel gewicht). Voor sommige productgroepen is er in 2022 een prijsgroei van dubbele cijfers te zien, zoals bij fruitconserven (+12,7 %).

Over het algemeen heeft NielsenIQ in april 2022 een gemiddelde inflatie van +8,5% ten opzichte van april 2021 voor alle supermarktproducten geconstateerd. De prijzen zaten in november en december 2021 al in de lift, maar sindsdien is de stijging in elke maand versneld: januari 2022 +5,3%, februari +6,4%, maart +7,2% en nu in april +8,5%.

In 67% van de 196 geanalyseerde productgroepen ziet het onderzoeksbureau dat nationale merken de prijsinflatie meer aanwakkeren dan huismerken. Het feit dat de prijsstijgingen in de markt vooral plaatsvinden in productgroepen met een hoog aandeel voor huismerken (bijv. vers, olie, pasta), heeft invloed op het totale beeld. Deze productgroepen zijn groot in de totale supermarktomzet, wat resulteert in het  beeld dat voor alle gemeten producten samen de huismerken een hogere prijsgroei laten zien dan nationale merken: +7,1% voor huismerken in de eerste 16 weken van 2022, tegen +6,0% voor nationale merken. 

Bron: NielsenIQ

Publicatiedatum: