Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Bijna 3 keer zo veel subsidieaanvragen elektrische trucks als er beschikbaar is

De Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET) is overtekend op de dag van de openstelling 9 mei 2022. Dat betekent dat er meer geld is aangevraagd dan er in de subsidiepot zit. Er is voor ruim € 35 miljoen aan subsidie aangevraagd. Het beschikbare subsidiebudget is € 13,5 miljoen. Er kan nog steeds subsidie worden aangevraagd, maar de kans is klein dat men deze subsidie nog krijgt.

Het aantal binnengekomen aanvragen is hoger dan verwacht. Het lijkt er dan ook op dat de markt er klaar voor is. En dat Nederland de doelen voor 'schone' vrachtwagens in het Klimaatakkoord kan halen. Zo meldt de RVO. Met een gemiddeld subsidiebedrag van ongeveer
€ 70.000 per vrachtwagen kunnen ongeveer 200 vrachtwagens gesubsidieerd worden. Dat levert bijna een verdubbeling op van het aantal schone vrachtwagens dat nu in Nederland rondrijdt.

Alle nieuwe vrachtwagens schoon in 2040
Momenteel rijden er in Nederland ruim 200 volledig elektrische vrachtwagens. Het totale aantal vrachtwagens in Nederland is ongeveer 160.000. Het streven is dat er in 2025 minimaal 1.000 uitstootvrije vrachtwagens rijden. In 2030 16.000. En in 2040 zouden alle nieuwe vrachtwagens schoon moeten zijn.

Loting
Om te bepalen welke aanvragen subsidie krijgen op de dag van overtekening, wordt er geloot tussen de volledige aanvragen die ingediend zijn op die dag. De loting vindt zo snel mogelijk plaats. De RVO zal de gelukkige die zijn ingeloot en subsidie zullen ontvangen, bellen.

Wat betekent dit voor geïnteresseerden?
Het kan zijn dat er geïnteresseerden zijn voor de aanvraag van AanZET, terwijl het budget overtekend is. Dat betekent het volgende:

  • Soms wijst de RVO aanvragen af, omdat ze niet voldoen aan de voorwaarden. Het komt ook voor dat aanvragers hun aanvraag intrekken na het doen van hun aanvraag. Zo kan een deel van het subsidiegeld weer vrijkomen, ook al is de regeling overtekend.
  • Bij een aanvraag, nadat het budget overtekend is, komt men alleen nog in aanmerking voor subsidie als er voldoende subsidiegeld vrijkomt vanuit het aanvankelijk budget.
  • De kans dat men subsidie krijgt is dan ook erg klein, zelfs al voldoet de aanvraag aan de voorwaarden.
  • Er mag nog steeds worden aangevraagd en de RVO neemt de de aanvraag in behandeling. De afhandeling van de aanvraag kan langer duren, doordat ze alle voorgaande aanvragen eerst moeten afhandelen. Alleen dan is er overzicht of er nog subsidiegeld over is voor de aanvraag.

Meer financiële steun nodig
Branchevereniging voor fabrikanten en importeurs van onder meer auto’s en vrachtwagens RAI Vereniging vindt het enerzijds verheugend dat er zoveel interesse is om te vergroenen, maar maakt zich anderzijds zorgen dat er op korte termijn te weinig geld beschikbaar is voor elektrificatie. Voor een effectieve overgang naar zero-emissie goederenvervoer is het cruciaal dat ondernemers op korte termijn veel meer financiële steun krijgen dan nu beschikbaar is, zo stellen zij.

Bron: RVO

Publicatiedatum: