Albert Heijn gaat voor duurzaamheid met 'Beter voor Natuur & Boer'-programma's

Albert Heijn heeft lang­durige samen­werkingen met 360 groente- en fruit­telers, 450 melk­vee­houders, 100 varkens­boeren en 200 pluim­vee­hou­ders. Samen investeren ze in smaak, kwaliteit, innovatie, dieren­welzijn, klimaat en bio­diversiteit, vaak al generaties lang. Binnen het programma maken beide partijen afspraken over onder andere duur­zaam­heid, inno­vaties en het verdien­vermogen binnen de voedsel­keten. De basis is een gezonde prijs voor elke boer en teler, in elk seizoen. Klanten kunnen bewust kiezen voor de duurzamere keuze, door het 'Beter voor Natuur & Boer' logo op producten in de winkel, zo meldt Albert Heijn.

Beter voor Natuur & Boer-programma
"Steeds meer Nederlanders hebben een voor­keur voor groente en fruit uit Nederland. Dat is lekker van smaak, vraagt minder trans­port én is verser door­dat produc­ten die vandaag worden ge­oogst, soms morgen al in de winkel liggen. Gelukkig komt 50% van onze verse groente- en fruit­producten uit Nederland. Zo dichtbij als mogelijk, en zo ver weg als noodzakelijk", zo vertelt de supermarktketen in haar missieverslag.

Met het Beter voor Natuur & Boer-programma willen ze samen met meer dan 360 Neder­land­se groente- en fruit­telers de komen­de jaren gaan ver­duur­zamen. Zo maakten we afspraken met telers over energie­bespa­ring en het verkleinen van de CO2-voet­afdruk. Eén doel is om uiterlijk 1 januari 2023 100% LED-verlichting te hebben in alle kantoor­ruimtes en loodsen van telers. Daarnaast besteden ze aandacht aan (bodem)bio­diversi­teit. "We zaaiden akker­randen in met een opper­vlakte zo groot als 163 voetbal­velden. Ook hebben al onze 360 telers een insecten­hotel in hun voortuin staan. Het Beter voor Natuur & Boer-programma voor groente en fruit is uniek, omdat wij de vaste samenwerking opzoeken met de telers én met leveran­ciers. In uitdagende omstandig­heden gaan we altijd samen met onze telers in gesprek om daar goede af­spraken over te maken. Dit doen we altijd met het uitgangs­punt van een lang­durig gezond verdien­model in elk seizoen, nu en in de toekomst. Zo creëren we samen impact en zorgen we ervoor dat we zoveel mogelijk groente, fruit en aardappelen kunnen eten van eigen bodem."

Door verschillende typen bodems en gewassen bleek het in 2021 uitdagend om tot een ambitieus programma te komen. Maar door in gesprek te gaan met de groente- en fruit­telers, leveran­ciers en specialisten hebben ze toch Beter voor Natuur & Boer-programma kunnen vormgeven.

Bron: Albert Heijn


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven