Afgelopen najaar startte de Biowinkelvereniging (in samenwerking met Maarten Rijninks van de Aanzet, True Price, Yvette en Nathalie – studenten HAN - en BioNederland) het project True Price Winkelformat. Hierin staat de onderzoeksvraag centraal of er een werkend True Price winkelformat gerealiseerd kan worden voor de biologische speciaalzaak: van praktische tools op de winkelvloer tot aan de uitrol en implementatie in de kassa en administratiesystemen.
True Price schapkaartje bij Gimsel Rotterdam. Klik hier voor een uitvergroting.
Op weg naar het winkelschap leggen producten allemaal hun eigen unieke reis af. Tijdens het produceren van biologisch voedsel wordt er al zoveel mogelijk rekening gehouden met de belastende effecten op de leefomgeving. De betrokken partijen zijn nu zo ver dat de verborgen kosten inzichtelijk gemaakt kunnen worden gemaakt en er stappen gezet kunnen worden in de verdere verduurzaming van de biologische keten.
Vanaf maandag 9 mei zijn pilots de op verschillende winkelvloeren door heel Nederland gestart. De deelnemende winkels zijn Gimsel Rotterdam, Ekoplaza Delft, Ekoplaza Bilthoven, Odin Den Haag, Odin Bergen, Odin Zutphen, Groene Winkel Zeist.
Speciaal voor deze pilot zijn schapkaarten en flyers ontworpen om de Echte Prijs van producten inzichtelijk te maken voor de klanten en hiermee in eerste instantie bewustzijn de creëren rond om dit thema.