Gert Upton, Schoonbee Landgoed (Zuid-Afrika):

Concurrentie tussen Zuid-Afrikaanse hardfruit- en citrustelers om ruimte op schepen

In de Loskop-vallei in de Zuid-Afrikaanse provincie Limpopo werd de citrusoogst vertraagd door regenval en vele recente feestdagen. Vorige week werd de oogst en het verpakken van clementines en Nova's hervat. De citroenpluk was al eerder begonnen en volgende week gaat ook de Navel-oogst van start.

"We moeten nu dag en nacht verpakken, want we hebben zo’n 15 à 20 dagen verloren", zegt Gert Upton, verkoop- en marketingdirecteur bij Schoonbee Landgoed. "Er is momenteel een grote vraag naar citroenen uit Europa, maar er is minder interesse voor mandarijnen."

Het citrusseizoen in de Loskop-vallei is in volle gang 

Bovendien is de export van citroenen uit de Sundays River-vallei door een staking al meer dan twee weken verhinderd, terwijl de recente ernstige overstromingen in KwaZulu-Natal de beschikbaarheid van koelcontainers verder hebben verminderd. Een aantal containerdepots in Durban is nog steeds niet operationeel.

"Zuid-Afrika kreeg hierdoor heel weinig product het land uit en de haven van Durban komt onder grote druk te staan. Een positief effect kan zijn dat de markt langer stabiel blijft. De prijzen voor citroenen zijn momenteel hoog in Europa, maar dat kan veranderen als er opeens grote volumes worden verladen. In het Midden-Oosten zijn de citroenprijzen de afgelopen anderhalve week gestegen en ook de markt in Zuidoost-Azië en China ziet er goed uit."

Sinds het begin van de oorlog in Oekraïne is de export naar Rusland onderbroken, wat heeft geleid tot een groot tekort aan citroenen op de Russische markt. Hij merkt op dat ze nog steeds veel aanvragen uit Rusland krijgen. "De manier waarop dit seizoen verloopt, zal heel anders zijn dan in voorgaande jaren."

Hevige concurrentie in de export naar het Midden-Oosten en het Verre Oosten
Rederijen laten voorlopig nog steeds de havens van Kaapstad en Gqeberha (Port Elizabeth) links liggen op hun oostelijke routes. Daarom wordt al het fruit dat normaal in die havens voor het Midden-Oosten en het Verre Oosten wordt geladen, naar Durban getransporteerd. "Het bezorgt ons heel wat hoofdbrekens", merkt Gert op.

Inmiddels is het grootste probleem in Kaapstad niet zozeer de planning van de schepen, maar het acute tekort aan uitrusting en ladingen, aangezien Kaapse telers al maandeling hun fruit, eerst hardfruit uit de Westkaap en nu citrus uit de Oostkaap, per vrachtwagen in oostelijke richting naar de haven aan de Indische Oceaan voeren.


"Lege containers uit het Verre Oosten komen Kaapstad niet binnen. De containers die beschikbaar zijn in Kaapstad zijn bestemd voor Europa en het VK en ze zullen goed moeten worden beheerd om de huidige goede citroenprijs in Europa niet onder druk te zetten", zegt Gert.

De interne concurrentie tussen hardfruit- en citrustelers om ruimte op de schepen naar het Midden-Oosten en vooral het Verre Oosten is heviger dan ooit. "De schepen naar het Oosten zitten vol hardfruit, dat normaal een andere bestemming heeft. Nu zet eenzelfde schip uit Durban met hardfruit én citrus koers naar het Oosten."

De rotaties zijn nu zodanig dat het onmogelijk is om alle fruit op een schip te krijgen. De rest van het fruit blijft achter in een depot in de haven tot de volgende afvaart, een week of twee later, wat nog extra kosten toevoegt aan de reeds zware kostenstructuur.

De beperkte winstmarges van de citrustelers laten hen niet toe deel te nemen aan een biedingsoorlog om ruimte op de schepen naar het Verre Oosten. "Met elkaar concurreren om fruit het land uit te krijgen, is geen goede zaak. Geen enkele teler is hiermee gebaat."

Gert maakt zich zorgen over het voortbestaan van de waardeketen in Zuid-Afrika – hij noemt onder meer ook de stroomonderbrekingen als een belemmering voor de handel – en hij vreest dat concurrerende landen de ruimte zullen innemen die Zuid-Afrika achterlaat.

Citroen van Schoonbee Landgoed

Voorzichtige benadering China
Positief is dat de citroenoogst dit jaar erg mooi is. De maten zijn goed verdeeld over de piekmaten van 88 tot en met 113 en het sapgehalte is hoog. "Ik denk dat Zuid-Afrika een grote oogst zal hebben en dat we alleen de beste kwaliteit moeten uitvoeren. Product van mindere kwaliteit moet thuis blijven."

Spanje heeft regen gehad op de late Verna-citroenen, die bovendien een off-year hebben gekend. Dit is gunstig voor Zuid-Afrika, te meer daar Turkije z’n exportseizoen ook eerder heeft afgesloten.

Schoonbee Landgoed exporteert citroenen naar het Midden-Oosten, Canada, het VK, Rusland, Europa, Maleisië en naar Zuidoost-Azië. Daarnaast zet het het fruit ook op de lokale markt af.

"Zuid-Afrika zal dit jaar zeker profiteren van het gunstige protocol voor de doorvoer van citroenen naar China, maar ik hoop ook dat we de markt over het algemeen niet overbelasten."

"Er moet een gerichte marketingbenadering zijn om China kennis te laten maken met Zuid-Afrikaanse citroenen. In het verleden haalden ze veel product uit Australië en Chili. Met name in China is er soms de neiging naar onrealistische prijzen die geen rekening houden met de marktkrachten van vraag en aanbod. Dat doet de markt geen goed. Het helpt niet om de markt uit te persen."

Schoonbee International
Schoonbee International is gevestigd in Rotterdam en werd drie jaar geleden opgericht om logistieke problemen op te lossen. Zo pakte het bedrijf eind februari druiven die bestemd waren voor Rusland om en werd er ook "probleemfruit" verwerkt.

"We willen de bron van waarde vrijwaren. Want als die wegvalt, valt er voor niemand in de keten waarde te behalen", legt Gert uit.

Ook andere spelers kunnen gebruik maken van de diensten van Schoonbee International. "De aanwezigheid in Rotterdam is het resultaat van jarenlange investeringen in het vestigen van ons merk en het waterdicht maken van onze logistiek, door elke schakel in de waardeketen te testen."

Online shop en puur sap
Gert heeft ook zijn aandacht gericht op het promoten van ambachtelijke producten van de Loskop-vallei via de online shop van het bedrijf die vorig jaar werd gelanceerd.

Het assortiment verse fruitsappen van Schoonbee

Een veelzijdige sapverwerkingsfaciliteit op Schoonbee Landgoed is vorig jaar gebouwd om waarde toe te voegen door de verwerking van het fruit en tegelijkertijd inefficiënties in de export van het fruit aan te pakken. Waar een container voor 30% uit sap bestaat, zou het voor 100% gevuld kunnen zijn met puur sap.

Een container vol sap dat in Zuid-Afrika is geperst, maakt optimaal gebruik van de zeevrachtruimte en verlaagt daardoor de ecologische voetafdruk van de export.

"Het sapassortiment van Schoonbee Landgoed kan naar wens van de klant worden ontwikkeld en verpakt. Het kan gaan om de levering aan sapfabrieken voor verdere verwerking, menging en verpakking in diepgevroren bulkcontainers. Verder bieden we contract-verpakkingsdiensten aan supermarkten, hotelgroepen, groothandelaren en andere klanten met product in de eindverpakking."

Er lopen momenteel proeven met de export van sap naar het Midden-Oosten en Zuidoost-Azië.

Voor meer informatie:
Gert Upton
Schoonbee Landgoed
Tel: +27 13 262 4000
info@schoonbee.co.za
schoonbee.co.za


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven