Over ongeveer twee weken zal de conventionele verlading van citrus uit de Westkaap naar de VS weer van start gaan," vertelt Charles Gantz, directeur/CEO van Anlin Shipping, de vertegenwoordiger van Reefer Alliance in Zuid-Afrika.
"Er is beslist plaats voor Zuid-Afrikaans citrus op de Amerikaanse markt, maar vanwege de beperkte losmogelijkheden van containers en het succesvolle koelschepenprogramma kiezen dit seizoen meer telers voor de verlading van citrus met gespecialiseerde koelschepen," legt hij uit.
Verlading naar EU en Rusland dit jaar gesplitst
Vanwege de oorlog in Oekraïne zag Reefer Alliance zich genoodzaakt om haar Zuid-Afrikaanse services in tweeën te splitsen. Eén service richt zich op de EU, terwijl de andere op Rusland is gericht, waarbij er om de week een schip vertrekt.
"De oorlog creëert een moeilijk speelveld. Er is maar een beperkt aantal gespecialiseerde koelschepen beschikbaar voor heel veel vracht," vervolgt hij. "Met het vertrek van één schip om de week, één richting de EU en één naar Rusland kan simpelweg niet alle vracht worden verladen."
Eind vorige maand vertrok een tweede koelschip met voornamelijk grapefruit, citroenen en wat easypeelers aan boord vanuit de haven van Kaapstad naar Sint Petersburg. "We hebben al drie koelschepen vanuit Durban en Kaapstad zien vertrekken en we plannen momenteel de afvaart van een vierde schip naar Rusland. De schepen die naar Rusland varen hebben vooral citrus aan boord, maar ook kleine aantallen appelen en peren."
Momenteel worden de schepen geladen in de havens van Durban en Kaapstad, maar vanaf week 23 zal er ook worden geladen in Gqeberha, Port Elizabeth, al moet dit nog worden bevestigd.
Er is een koelschip gecharterd om grapefruit naar Japan te brengen. Een besluit dat werd genomen vanwege het nijpende tekort aan koelcontainers voor het Verre Oosten.
Laat citrusseizoen
Hij merkt op dat het seizoen in het noorden vertraging heeft opgelopen als gevolg van overvloedige regenval en dat het seizoen in Oostkaap nog niet van start is gegaan. "We zijn nog niet echt met de verzending naar de EU begonnen, maar we hopen hier omstreeks week 23 mee te kunnen starten."
"Wanneer het sinaasappelseizoen begint, dan ziet de situatie er mogelijk weer anders uit. Charterlijnen en prijzen staan echter nog steeds onder grote druk." Hij verwacht dat Zuid-Afrika dit seizoen minder citrus naar traditionele markten zal exporteren dan de huidige exportramingen aangeven. Dit als gevolg van de toegenomen kosten voor de teelt en het vervoer. "In de periode van januari tot maart zijn we erin geslaagd om succesvol vijf schepen met druiven, steen- en hardfruit te verladen."
Voor meer informatie:
Charles Gantz
Anlin Shipping
+27 21 914 3979
charles@anlin.co.za
www.anlin.co.za