Andero Keronen - No Bananas

Estse zachtfruitleverancier beleeft beste aardbeienseizoen van de afgelopen drie jaar

Ondanks de oorlog in Oekraïne, stijgende inputkosten en late start van de lente, doet het team van No Bananas er alles aan om hun product af te zetten. Dit doen zij door in ruim 100 winkels in Estland pop-up-kramen met aardbeien te openen. Volgens Andero Keronen, oprichter en eigenaar van No Bananas, kijkt het bedrijf uit naar de Moederdag-verkopen, waarmee het bedrijf hoopt het beste seizoen van de afgelopen drie jaar te beleven.

“Het voorjaar kwam traag op gang. De zon schijnt wel, maar de wind is krachtig en het kwik is nog niet boven de 10ºC uitgekomen. Het valt ook niet te ontkennen dat de oorlog in Oekraïne onze economie hard raakt. De kosten voor transport, kartons, punnets, diesel en stroom zijn ook flink gestegen. Het is allemaal niet je van het, maar ons hoor je niet klagen. Een lichtpuntje is dat het bijna Moederdag is, wat het toch al uitstekende seizoen van No Bananas nog beter zal maken. Covid is naar de achtergrond verdwenen en we krabbelen weer op. Tot dusver beleven we het beste seizoen van de afgelopen drie jaar. De kwaliteit van onze aardbeien is beter dan ooit tevoren," vertelt een optimistische Keronen. 

"We vertrouwen nog steeds op het aardbeienras Camarosa, dat we uit Griekenland halen. Soms importeren we ook andere premium rassen uit het Spaanse Huelva. Camarosa-aardbeien zijn maar kort houdbaar, maar leveren wel consistent een uitmuntende smaak (Brix 10+), waardoor de consument gegarandeerd een goede eetervaring heeft. Klanten willen een betrouwbaar product en dit is waarmee we de voorbije 25 jaar een trouwe klantenkring hebben weten op te bouwen. We leveren een goed product en verkopen geen rotzooi. Dit is serieuzer dan het klinkt," vervolgt Keronen.

No Bananas is actief in heel Estland, de meest noordelijke van de Baltische staten. Het bedrijf verkoopt aardbeien, blauwe bessen, frambozen, bramen en erwten via ruim 100 verkooppunten in Estland. "We hebben een toegewijd team dat de klok rond aan het werk is. We steken veel liefde en zorg in onze verpakkingen, bezorging en pop-up-diensten, evenals in onze supermarktdisplays."

Hoe is de combinatie erwten en zachtfruit ontstaan? Keronen legt uit: "Mensen zijn er gek op, en hoe zoeter hoe beter. Zoetheid is waarin ons fruit en erwten zich op de markt onderscheiden. Als je voor zoet gaat, dan moet je voor vers kiezen."

In de zachtfruitsector fluctueren de prijzen echter sterk. "Er is altijd sprake van uiteenlopende prijzen, afhankelijk van de kwaliteit van het fruit en de marktomstandigheden in het algemeen. De Baltische staten (Estland, Letland en Litouwen) hebben flink te lijden onder de vrije marktstatus van Polen."

"De bevolking van Polen is zes keer zo groot als die in alle Baltische staten samen. Zoals eerder gezegd gaat de show gewoon door en staat Moederdag voor de deur. Trouwe klanten zitten echt te wachten tot onze aardbeien, blauwe bessen, frambozen, bramen en erwten weer in de winkels liggen. Tevreden klanten is waar we het allemaal voor doen bij No Bananas, en dit nemen we heel serieus" zegt Keronen tot slot.

Voor meer informatie: 
Andero Keronen
No Bananas
+372 53 40 1960
andero.keronen@nobananas.eu 
www.nobananas.eu 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven