In het eerste kwartaal van 2022 verdrievoudigde BayWa haar inkomsten ten opzichte van het eerste kwartaal van het voorgaande jaar. Het bedrijf rapporteerde een omzet van €6,3 mld in de eerste drie maanden van het huidige boekjaar (Q1/2021:€4,1 mld). De inkomsten voor aftrek van rente en belastingen (EBIT) bedroegen €144,9 mln (Q1.2021:€45,1 mln). "We zijn van de coronapandemie meteen in een energiecrisis beland. In een marktomgeving die wordt gekenmerkt door volatiliteit en onzekerheid heeft BayWa bewezen een robuust bedrijf te zijn," zegt prof. Klaus Josef Lutz, de CEO van BayWa.
De trend op het gebied van hernieuwbare energiebronnen zet zich voort, zo voegt Lutz eraan toe. Hij meent dat het bedrijf er tot dusver goed in is geslaagd om knelpunten in de wereldwijde AGF- en bouwmaterialentoeleveringsketens te minimaliseren dankzij actief voorraad- en risicobeheer. "Onze klanten vertrouwen op de capaciteit van BayWa om te leveren. Hoewel het eerste kwartaal niet zo relevant is voor het gehele jaar verwachten we desondanks over de hele linie goed te presteren," aldus Lutz.
Segment hernieuwbare energie
Het segment hernieuwbare energie was goed voor het leeuwendeel van de inkomsten in het eerste kwartaal. De Renewable Energies subgroep van BayWa behaalde in de eerste drie maanden van het jaar een omzet van €1,6 mld (Q1/2021: €662,1 mln) en het EBIT bedroeg €63,9 mln (Q1/2021:€33,7 mln). Er werden drie zonne- en windenergieprojecten verkocht gedurende deze periode.
Segment energie
De vrees van klanten voor een verdere stijging van de energieprijzen had een anticiperend effect binnen het energiesegment, wat zich vertaalde in een sterkere voorraadvorming van stookolie. De afzet van houten pellets steeg eveneens, terwijl de oliehandel profiteerde van de versoepeling van coronabeperkingen. De inkomsten binnen het energiesegment bedroegen in het eerste kwartaal €649,2 mln (Q1/2021:€377,3 mln) en het EBIT bereikte in deze periode €8,4 mln (Q1/2021:€3,3 mln).
Wereldwijd AGF-segment
Dankzij de goede start van het Nieuw-Zeelandse appelseizoen en het proactieve beheer van de toeleveringsketen, boekte het wereldwijde AGF-segment in het eerste kwartaal een sterke groei, waarbij de omzet groeide tot €224,3 mln (Q1/2021:€216 mln). Het EBIT bedroeg €7,3 mln (Q1/2021:€1 mln). De beperkte beschikbaarheid van containers en de hoge logistieke kosten zijn momenteel de grootste uitdagingen binnen dit segment.
BayWa AG is een wereldwijd actieve groep met de kernsegmenten Energie, Landbouw en Bouwmaterialen, alsmede het ontwikkelingssegment Innovatie & Digitalisering.
Klik hier voor de financiële resultaten van het het bedrijf.
Voor meer informatie: baywa.com